Schibsted och Blocket lanserar ny marknadsplats för bilabonnemang – som Netflix fast för bilar
Intresset för alternativa ägarformer har ökat kraftigt de senaste åren, och allt fler letar efter mer flexibla sätt att ha tillgång till bil. Därför lanserar Schibsted nu sin egen marknadsplats för bilabonnemang, Honk, i Sverige. Marknadsplatsen fokuserar på bilabonnemang, ett slags korttidsleasing där allting ingår, och har utvecklats av Schibsted internt. Sajten lanserades i Norge i höstas, och där har den redan över 100 000 besökare i månaden. Under 2023 är planen att Honk ska lanseras i samtliga nordiska länder.
– Bilmarknaden genomgår just nu en dramatisk transformation där många konsumenter går från att vilja äga sin bil till att enbart vilja ha tillgång till en bil, på kortare eller längre sikt. Med det nya erbjudandet genom Honk förstärker och utvecklar vi vår position som ledande aktör på marknaden, både när det kommer till begagnade och nya bilar, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.
Inom några år beräknas den nordiska marknaden för bilabonnemang ha vuxit till mellan 20 och 30 procent av nybilsförsäljningen. Och enligt en undersökning som Blocket tagit fram i samarbete med Yougov kan nära 40 procent av svenskarna tänka sig att abonnera en bil istället för att äga.
Det Honk erbjuder är ett slags mellanting mellan att hyra och leasa en bil. Vid leasing måste man ofta binda sig i 36 månader, med Honk erbjuds istället ett brett utbud av bilar med olika typer av bindningstid. På sin webbplats samlar Honk bilabonnemang från massor av olika leverantörer som själva sätter sina egna villkor och priser. Gemensamt är dock att allt ingår och att uppsägningstiderna i regel är korta, ibland så korta som en månad.
– Den ekonomiska krisen med stigande räntor och skenande inflation har ytterligare satt fingret på hur viktigt det är med flexibilitet kring så stora utgifter som bilägande innebär. Med bilabonnemang kan man snabbt och enkelt säga upp sin bil vid behov för att sedan starta ett nytt abonnemang när man så önskar. En annan fördel med bilabonnemang är att man som kund betalar en fast kostnad som inte varierar beroende på ränteläget vilket är fallet vid leasing, säger Henrik Littorin som är vd för Honk och fortsätter:
– Det Honk erbjuder är helt enkelt ett slags Netflix för bilar. Ett abonnemang där man betalar en fast månadskostnad där allt ingår, från skatt till försäkring, vinterdäck och service.
Honk är en del av Blocket, och Blocket kommer att bidra genom att på olika sätt länka och driva trafik till Honk. Målet är att Honk ska bli den självklara destinationen för alla som vill ha en flexibel och skräddarsydd tillgång till bil. Helt efter sina egna behov.
– Oavsett om du är på jakt efter en sportbil att cruisa runt i under sommarmånaderna, eller en familjebil för att kunna åka på skidresa under vintersäsongen, så kommer du att kunna hitta din bil hos Honk, säger Henrik Littorin.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket. Tel: 073-866 63 15. E-post: ebba.rosencrantz@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum