Schibsted och Blocket lanserar ny marknadsplats för bilabonnemang – som Netflix fast för bilar

Intresset för alternativa ägarformer har ökat kraftigt de senaste åren, och allt fler letar efter mer flexibla sätt att ha tillgång till bil. Därför lanserar Schibsted nu sin egen marknadsplats för bilabonnemang, Honk, i Sverige. Marknadsplatsen fokuserar på bilabonnemang, ett slags korttidsleasing där allting ingår, och har utvecklats av Schibsted internt. Sajten lanserades i Norge i höstas, och där har den redan över 100 000 besökare i månaden. Under 2023 är planen att Honk ska lanseras i samtliga nordiska länder.
– Bilmarknaden genomgår just nu en dramatisk transformation där många konsumenter går från att vilja äga sin bil till att enbart vilja ha tillgång till en bil, på kortare eller längre sikt. Med det nya erbjudandet genom Honk förstärker och utvecklar vi vår position som ledande aktör på marknaden, både när det kommer till begagnade och nya bilar, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.
Inom några år beräknas den nordiska marknaden för bilabonnemang ha vuxit till mellan 20 och 30 procent av nybilsförsäljningen. Och enligt en undersökning som Blocket tagit fram i samarbete med Yougov kan nära 40 procent av svenskarna tänka sig att abonnera en bil istället för att äga.
Det Honk erbjuder är ett slags mellanting mellan att hyra och leasa en bil. Vid leasing måste man ofta binda sig i 36 månader, med Honk erbjuds istället ett brett utbud av bilar med olika typer av bindningstid. På sin webbplats samlar Honk bilabonnemang från massor av olika leverantörer som själva sätter sina egna villkor och priser. Gemensamt är dock att allt ingår och att uppsägningstiderna i regel är korta, ibland så korta som en månad.
– Den ekonomiska krisen med stigande räntor och skenande inflation har ytterligare satt fingret på hur viktigt det är med flexibilitet kring så stora utgifter som bilägande innebär. Med bilabonnemang kan man snabbt och enkelt säga upp sin bil vid behov för att sedan starta ett nytt abonnemang när man så önskar. En annan fördel med bilabonnemang är att man som kund betalar en fast kostnad som inte varierar beroende på ränteläget vilket är fallet vid leasing, säger Henrik Littorin som är vd för Honk och fortsätter:
– Det Honk erbjuder är helt enkelt ett slags Netflix för bilar. Ett abonnemang där man betalar en fast månadskostnad där allt ingår, från skatt till försäkring, vinterdäck och service.
Honk är en del av Blocket, och Blocket kommer att bidra genom att på olika sätt länka och driva trafik till Honk. Målet är att Honk ska bli den självklara destinationen för alla som vill ha en flexibel och skräddarsydd tillgång till bil. Helt efter sina egna behov.
– Oavsett om du är på jakt efter en sportbil att cruisa runt i under sommarmånaderna, eller en familjebil för att kunna åka på skidresa under vintersäsongen, så kommer du att kunna hitta din bil hos Honk, säger Henrik Littorin.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket. Tel: 073-866 63 15. E-post: ebba.rosencrantz@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum