Arla är Sveriges grönaste matproducent – för andra året i rad

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som har genomförts sedan 2008 av konsultföretaget Differ. Drygt 1 000 konsumenter i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken inom 13 olika branscher, bland annat matproducenter.
– Jag är så glad och stolt över utmärkelsen. Det är ett tydligt kvitto på att det långsiktiga hållbarhetsarbetet bakom våra goda och näringsrika mejeriprodukter uppskattas av konsumenterna, säger Hanna Wennerdal, varumärkesansvarig för hållbarhet på Arla Sverige.
Undersökningen presenterades under ett event tidigare i kväll. I kategorin matproducenter var de övriga nominerade AXA och Oatly.
Kort om Arlas hållbarhetsarbete
- Arlabönder är bland de mest klimateffektiva mjölkbönderna i världen. De senaste tre åren har de genomfört omfattande klimatberäkningar på sina gårdar och resultaten ligger till grund för ännu fler utsläppsreducerande åtgärder.
- Under 2022 lanserade Arla en ny hållbarhetsersättning som innebär att det pris bönderna får betalt för sin mjölk baseras på vilka hållbarhetsåtgärder som görs på gården.Bäst betalt får de gårdar som gör mest för att minska sitt klimatavtryck.
- Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.
- Arlas mejerier köper 100 procent förnybar el, och arbetar kontinuerligt för att fasa ut fossil energi på mejerierna.
- Arlas egna tunga transporter är 100 procent fossilfria sedan 2018.
- Förpackningarna förbättras kontinuerligt, genom att minska mängden plast, öka andelen förnybart material samt öka återvinningsbarheten. Målet är att uppnå 100 procent återvinningsbara förpackningar till 2025.
- Arlas klimatmål för 2030 är godkända av Science Based Target initiativ och ligger i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.
Här kan du läsa mer om hur Arla jobbar med hållbarhet: www.arla.se/hallbarhet
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder

Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
