VisitDenmark

Danmark får Mona Lisa att tala ut

Dela
En ny pr-kampanj från turistorganisationen VisitDenmark vill sätta ”hyggets” land på kartan som motgift till den sortens turism där den ena sevärdheten efter den andra ska bockas av på en lista. Med hjälp av artificiell intelligens kommer Mona Lisa, Frihetsgudinnan och andra ikoniska turistattraktioner till liv med ett enkelt budskap: Kom inte och se mig – besök Danmark istället. Förutom det fräcka budskapet sticker kampanjen ut genom ett manus som är helt skriven av AI (artificiell intelligens).
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero

I decennier har människor undrat över Mona Lisas mystiska leende – men har du någonsin undrat vad hon skulle säga om hon fick chansen att tala? Nu har hon, tillsammans med en rad andra ikoniska attraktioner, kommit till liv i ett flertal videos som är skapade av AI (artificiell intelligens). De kända konstverken talar nu ut och uppmanar potentiella besökare att undvika turistfällor och istället resa till Danmark. När resenärer söker mer autentiska upplevelser betonar Danmark att ett besök i landet inte handlar om att bocka av de mest kända sevärdheterna utan snarare att snubbla över de många underverk som gömmer sig runt varje hörn i vårt södra grannland.

En falsk kampanj för en äkta semester

Kampanjen är unik eftersom både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.

Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige förklarar: ”Manuset är till 100 % skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”

Turistattraktioner är inte så attraktiva längre

I en nyligen genomförd undersökning som gjorts i Storbritannien, Tyskland och Sverige visade det sig att överfulla turistplatser och landmärken är bland de två främsta orsakerna till en semesterbesvikelse (54 %). Dagens resenärer letar efter dolda pärlor och söker upplevelser utanför allfarvägen snarare än att bocka av en lång lista med vanliga attraktioner.*

”Ur ett marknadsföringsperspektiv blir Danmark mer relevant som semesterdestination om vi ser till dessa nya trender”, säger Flemming Bruhn. ”Vi är självklart alltid förespråkare för Danmark. Ett land som inte har en huvudattraktion, utan snarare ett land med ett överflöd av mindre, unika upplevelser i allt från natur till kultur. Därför passar Danmark perfekt in på turisters önskan om att 'upptäcka unika platser' och vi välkomnar turister till att utforska landet. “Don’t be a tourist – be an Explorist”.

*Undersökning av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark

Nyckelord

Kontakter

Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige


Mail: fb@visitdenmark.com
Tel: +45 40 41 85 15

Bilder

Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild

Länkar

Om

VisitDenmark
VisitDenmark
No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden

+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar. 
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.

Följ VisitDenmark

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark

Drottning Margrethe fortsätter sitt konstnärliga arbete12.3.2024 16:43:54 CET | Pressmeddelande

I sommar är det nionde gången som Drottning Margrethe kommer att ha designat scenografin och kostymer till en balettföreställning som sätts upp på en av Tivolis teatrar. Föreställningen bygger på Hans Christian Andersens berättelse ”Dummerjöns” och det är den berömda tonsättaren och dirigenten Philip Faber som komponerat musiken. För koreografin ansvararar den prisbelönta koreografen och solisten vid Kungliga Danska Baletten, Tobias Praetorius. Baletten har premiär den 22 juni 2024 på Tivolis Pantomimteater.

Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.

Aarhus - först i världen med att testa retursystem för kaffekoppar23.1.2024 15:00:51 CET | Pressmeddelande

I Danmarks näst största stad, Aarhus, kommer det framöver att vara slut med att slänga engångs-kaffekoppar i sopkorgar, på gatan eller i parker. Som en del av ett treårigt försök kan man nu välja en återanvändningsbar kopp som kan pantas när man köper varma eller kalla ”to-go-drycker” i Aarhus. Aarhus blir den första platsen i världen med ett gemensamt pantsystem, där man kan panta sin ”to-go-kaffekopp” i speciella pantautomater i centrum.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye