VisitDenmark

Danmark mixar AI och Mona Lisa

Dela
Dagarna är förbi när man enbart använder bilder av pittoreska landskap för att övertyga dig om ditt nästa semestermål. Åtminstone när man tittar på den senaste kampanjen från turistorganisationen VisitDenmark. De har bytt ut det klassiska tillvägagångssättet mot en humoristisk serie filmer som använder ikoniska turistattraktioner och AI (artificiell intelligens) för att lyfta fram Danmark – the land of everyday wonder.
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero

I en ny kampanj av VisitDenmark har de klassiska bilderna av idylliska städer och sandstränder skrotats. Istället för att visa landet och kulturen i Danmark har de valt filmer med ikoniska turistattraktioner som Mona Lisa, Frihetsgudinnan och ett självporträtt av Van Gogh som talespersoner. Med hjälp av AI uppmanar konstverken människor att undvika turistfällor och istället resa till Danmark. Kampanjen talar om en stigande trend av resenärer som söker autentiska upplevelser, snarare än att bara bocka av de mest kända sevärdheterna.*

Ikonisk konst möter trendande teknik

Förutom det lite retsamma tillvägagångssättet är kampanjen unik då både manus och grafik skapats av artificiell intelligens. Ny teknik som deepfake och rörelsesyntes har använts för att väcka bilder till liv under de senaste åren. Att kampanjen kombinerar tekniken gör den till en av de första kampanjerna som kombinerar de två teknologierna.

Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige förklarar:

”Manuset är till 100 % skapat av AI – vi skrev inte ett enda ord – vi tog bara bort delar och bitar som var för långa eller helt enkelt inte sanna. Även om det kändes något riskabelt att lägga våra meddelanden i händerna på artificiell intelligens, är vi glada över att vara i framkant i turistnäringen och använda spetsteknologi för att förverkliga våra kreativa visioner och budskap.”

Turistattraktioner är inte så attraktiva längre

I en nyligen genomförd undersökning som gjorts i Storbritannien, Tyskland och Sverige visade det sig att överfulla turistplatser och landmärken är bland de två främsta orsakerna till en semesterbesvikelse (54 %). Dagens resenärer letar efter dolda pärlor och söker upplevelser utanför allfarvägen snarare än att bocka av en lång lista med vanliga attraktioner.*

”Ur ett marknadsföringsperspektiv blir Danmark mer relevant som semesterdestination om vi ser till dessa nya trender”, säger Flemming Bruhn. ”Vi är självklart alltid förespråkare för Danmark. Ett land som inte har en huvudattraktion, utan snarare ett land med ett överflöd av mindre, unika upplevelser i allt från natur till kultur. Därför passar Danmark perfekt in på turisters önskan om att 'upptäcka unika platser' och vi välkomnar turister till att utforska landet. “Don’t be a tourist – be an Explorist”.

*Undersökning av YouGov på uppdrag av VisitDenmark, November 2022

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark

Nyckelord

Kontakter

Flemming Bruhn, VisitDenmarks marknadschef för Sverige


Mail: fb@visitdenmark.com
Tel: +45 40 41 85 15

Bilder

Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild
Foto: Brandhouse/Subsero
Foto: Brandhouse/Subsero
Ladda ned bild

Länkar

Om

VisitDenmark
VisitDenmark
No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden

+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar. 
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.

Följ VisitDenmark

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark

Drottning Margrethe fortsätter sitt konstnärliga arbete12.3.2024 16:43:54 CET | Pressmeddelande

I sommar är det nionde gången som Drottning Margrethe kommer att ha designat scenografin och kostymer till en balettföreställning som sätts upp på en av Tivolis teatrar. Föreställningen bygger på Hans Christian Andersens berättelse ”Dummerjöns” och det är den berömda tonsättaren och dirigenten Philip Faber som komponerat musiken. För koreografin ansvararar den prisbelönta koreografen och solisten vid Kungliga Danska Baletten, Tobias Praetorius. Baletten har premiär den 22 juni 2024 på Tivolis Pantomimteater.

Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.

Aarhus - först i världen med att testa retursystem för kaffekoppar23.1.2024 15:00:51 CET | Pressmeddelande

I Danmarks näst största stad, Aarhus, kommer det framöver att vara slut med att slänga engångs-kaffekoppar i sopkorgar, på gatan eller i parker. Som en del av ett treårigt försök kan man nu välja en återanvändningsbar kopp som kan pantas när man köper varma eller kalla ”to-go-drycker” i Aarhus. Aarhus blir den första platsen i världen med ett gemensamt pantsystem, där man kan panta sin ”to-go-kaffekopp” i speciella pantautomater i centrum.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye