Ia Genberg får Aftonbladets litteraturpris
Aftonbladets litteraturpris har delats ut årligen sedan 1957 och ges ”på exklusivt konstnärliga grunder till någon svensk diktare som ännu befinner sig i skapande utveckling”.
Bland de tidigare vinnarna återfinns exempelvis Tomas Tranströmer, Beate Grimsrud, Steve Sem-Sandberg och Sara Stridsberg.
I år går priset, som vid sidan om själva utmärkelsen utgörs av 50 000 kronor, till Ia Genberg.
Hon är född 1967 och debuterade 2012 med romanen,”Söta fredag”. Året därpå kom ”Sent farväl”. Hennes tredje bok, ”Klen tröst” gavs ut 2018.
Ia Genbergs senaste roman, “Detaljerna” tilldelades Augustpriset 2022 och har redan översatts till ett stort antal språk.
Juryns motivering:
Med den senaste romanen förädlas den nyfikenhet på människor som är författarskapets signum. Blicken är klar, men förlåtande. Den vilar på de människor som kommer och går genom ett liv och vars avtryck gör oss till dem vi är. Boken håller sig nära vardagen, men böljar ändå som en kropp i konstant rörelse. Genom att fokusera på ögonblickens förtätningar når berättelsen bortom klichéernas och kronologins låsningar. Aftonbladets litteraturpris 2022 går till Ia Genberg för ”Detaljerna”.
Läs Karin Petterssons intervju med Ia Genberg här:
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/gEJyJB
Juryn som utsett 2022 års mottagare består av Anna Andersson, Jack Hildén, Rasmus Landström, Karin Pettersson, Lidija Praizovic och Sinziana Ravini.
Prissumman är 50 000 kronor.
De senaste tio årens vinnare:
2013 Andrzej Tichý
2014 Ida Linde
2015 Jila Mossaed
2016 Eija Hetekivi Olsson
2017 Tove Folkesson
2018 Sami Said
2019 Lina Wolff
2020 Axel Lindén
2021 Andreas Lundberg
2022 Ia Genberg
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum