Världspremiär för eldrivna konceptbilen Volkswagen ID. 2all

ID. 2all i korthet:
- Ny designstrategi från Volkswagen: ID. 2all tolkar DNA:t från stora Volkswagen-ikoner på ett nytt sätt
- Kompakta ID. 2all är mycket mer än bara en konceptbil: Lanseringen av den produktionsklara versionen sker redan år 2025
- Eldriven Volkswagen med ett startpris på under 25 000 euro (riktpris baserad på den tyska marknaden)
- ID. 2all kommer att lanseras med högteknologiska funktioner som Travel Assist och IQ.LIGHT
- Räckvidd upp till 450 km: ID. 2all är en fullvärdig elbil för årets alla dagar
- Lång hjulbas och korta överhäng: ID. 2all blir lika rymlig som en Golf och med ett pris som motsvarar en Polo (Polo erbjuds ej på den svenska marknaden)
- MEB-plattformen är mycket flexibel: Den produktionsklara versionen av ID. 2all kommer att baseras på den vidareutvecklade versionen MEB Entry
- Första ID.-modellen med framhjulsdrift, bagageutrymmet ger en volym på 490 till 1 330 liter
- Volkswagen accelererar sin elbilsoffensiv: tio nya eldrivna modeller lanseras fram till år 2026
Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen:
– Vi ställer om företaget snabbt och fundamentalt – med det tydliga målet att göra Volkswagen till ett äkta ”love brand”. ID. 2all visar vart vi vill ta varumärket: nära kunden, teknologi i toppklass och en snygg design. Vi genomför omställningen i snabb takt för att kunna erbjuda elektrisk mobilitet till många människor.
Volkswagen kommer att presentera den produktionsklara versionen av ID. 2all för den europeiska marknaden år 2025. Målet är ett startpris på mindre än 25 000 euro (riktpris för den tyska marknaden).
Imelda Labbé, medlem i ledningsgruppen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad:
– Vi överför de typiska Volkswagen-egenskaperna till den nya mobilitetsvärlden: förstklassig kvalitet och yrkesskicklighet, övertygande mjukvara och digitala tjänster med genuint mervärde. Här ligger alltid fokus på våra kunders behov och krav.
ID. 2all baseras på det senaste utvecklingssteget av MEB-plattformen (Modular Electric Drive). Kai Grünitz, medlem i ledningsgruppen med ansvar för utveckling:
– ID. 2all är den första MEB-bilen med framhjulsdrift. Vi utnyttjar den stora flexibiliteten som vår modulära elbilsplattform MEB erbjuder och kommer att sätta nya standarder när det gäller teknik och användbarhet i vardagen med den så kallade MEB Entry.
Tack vare den vidareutvecklade plattformen MEB Entry har ID. 2all kunnat utrustas med särskilt effektiv driv-, batteri- och laddningsteknik. Den har en kraftfull elmotor på 226 hk (166 kW) och en beräknad räckvidd på upp till 450 km (WLTP).
Volkswagen fokuserar dessutom ännu mer på designen. Andreas Mindt, designchef på Volkswagen:
– ID. 2all ger en försmak av Volkswagens nya formspråk, som bygger på de tre hörnstenarna stabilitet, sympati och entusiasm.
Exteriördesign: sympatiskt ansikte, mycket dynamik och ny signatur för C-stolpen
En ingående detalj i detta nya formspråk är den nya designen för C-stolpen som togs fram för den första generationen av Golf. ID. 2all är den första Volkswagen-modellen med en ny tolkning av denna signatur. Andra designdetaljer i detta koncept är en tydlig och kraftfull kaross som står stadigt på hjulen, ett sympatiskt ansikte, en stor portion dynamik och tidlös elegans.
Interiördesign: rymlig, högklassig look, självförklarande manövrering
Även interiören har en stilren design och karakteriseras av ett högklassigt utseende, ett självförklarande infotainmentsystem med klassisk volymkontroll och en separat kontrollpanel för klimatanläggningen. Förvaringsutrymmet är generöst tilltaget: 490–1 330 liter, ett värde som överträffar bilar i högre klasser.
Accelererad elbilsoffensiv: 10 nya eldrivna modeller fram till 2026
Den produktionsklara versionen av ID. 2all är en av tio nya eldrivna modeller som Volkswagen kommer att lansera fram till år 2026. Bara i år introduceras nya ID.3, ID. Buzz Long Wheel Base och flaggskeppet ID.7. Detta kommer att följas av en kompakt eldriven SUV år 2026.
Trots alla utmaningar arbetar Volkswagen också med en elbil till ett förväntat pris av under 20 000 euro (riktpris för den tyska marknaden). Detta kommer att ge Volkswagen det bredaste utbudet av elbilar jämfört med konkurrenterna. Volkswagen siktar på att nå en elbilsandel på 80 procent i Europa. Hittills har märket Volkswagen räknat med en andel på 70 procent.
Mer information
För mer detaljer om ID. 2all, se bifogat PDF-dokument.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder









Dokument
Länkar
Om
År 2022 levererade Volkswagen 4,56 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 33 712 nya personbilar under 2022, vilket gav en marknadsandel på 11,7 procent. Av dessa var 37,5 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil även 2022. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 13,3 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum