Stort behov av elbilsladdare på fjällresan: 750 laddade vid mobil laddstation i Sveg under sportloven.

Den mobila laddstationen i Sveg underlättade för många fjällresenärer under sportlovsresan. Totalt laddade ca 750 bilar vid laddstationen som sattes upp i ett samarbete mellan Audi, SkiStar, Jämtkraft och Mer för att bidra till mer hållbar fjällturism.
750 laddade vid mobil laddstation i Sveg under sportloven.

Efter förra årets lyckade satsning i Ljusdal placerades de mobila sportlovsladdarna i år i Sveg, en klassisk knutpunkt för många fjällresenärer.

-        Vi visste att det fanns ett behov i Sveg men inte att det var så stort. Under helgerna var det kö vid ett antal tillfällen och det har varit bilar här och laddat långt in på nätterna, berättar Jimmy Anjevall vid Jämtkraft, som tillsammans med SkiStar och Audi har satt upp de tillfälliga laddarna i Ljusdal.

Idag finns det ca 200 000 elbilar i Sverige och hittills i år har var tredje levererade ny bil varit en elbil. Under sportloven var det många som reste till fjälls.

-        Många har varit väldigt tacksamma för vår satsning och det visar också på behovet av fler permanenta laddstationer på väg till fjällen. Antalet elbilister växer för varje år så behovet kommer inte att minska. Samtidigt är det givetvis en utmaning i sig när det är så många som möts på väg till och från fjällen som under sportlovshelgerna. I år var 70 procent av laddningarna under lördag-söndag, säger Irene Bernald från Audi Sverige

Placeringen i Sveg var ett önskemål i den enkät som genomförts av SkiStar och Jämtkraft bland fjällresenärer. Härjedalens kommun bidrog genom att göra den kommunala besöksparkeringen tillgänglig för den mobila laddstationen, där närheten till serviceställen för att äta och handla var särskilt uppskattat under laddstoppet.

-        Att hjälpa våra gäster att resa mer hållbart till våra destinationer är en viktig del av vår hållbarhetsstrategi med målet att halvera vår klimatpåverkan till 2030. Det stora intresset för de mobila laddhubbarna visar att behovet är stort bland våra gäster att kunna resa med elbil till våra destinationer. Så vår förhoppning är att detta blir ytterligare ett exempel på hur laddinfrastrukturen måste förbättras i hela landet, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Processen för att etablera en permanent laddstation är tidskrävande. Härjedalens kommun arbetar aktivt med frågan för både personbilar och tungtrafik. Planen är att en permanent laddstation för personbilar skall vara på plats hösten 2023.

Detaljerad information

• Laddstationen placerades centralt i Sveg Medborgarhuset, Ringvägen 2, längs E45.
  • Tidpunkt: Sportlovsveckorna 7-10
  • Öppen för alla elbilar med CCS-uttag
  • Under perioden laddade ca 750 bilar med ca 16 000 kWh
  • ca 70 procent av laddningar genomfördes under lördag och söndag.
  • Betallösning via MER samt tillgänglig för många billeverantörers laddningstjänster
  • 8 laddpunkter med variabel effekt beroende på energilagrets och bilarnas laddningsnivå.
  • En Power cube är fylld med återanvända batterier från 5,5 Audi e-tron testbilar, motsvarande 525 kW. I Sveg var elnätsanslutningen på 63 ampere.
  • Under 2022 registrerades 95 000 nya elbilar i Sverige, vilket innebar att var tredje bil som levererades var en elbil.

För ytterligare information kontakta:

Jimmy Anjevall, Jämtkraft jimmy.anjevall@jamtkraft.se063-14 93 59
Petra Hallebrant, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, 0729-637 332.
Irene Bernald, Audi Sverige, irene.bernald@audi.se, 070-5386551

750 laddade vid mobil laddstation i Sveg under sportloven.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Nya Audi RS 6 Avant GT - maximal prestanda inspirerad av IMSA GTO6.2.2024 08:29:35 CET | Pressmeddelande

Med inspiration från legendariska Audi 90 quattro IMSA GTO lanserar Audi limiterade Audi RS 6 Avant GT. Prestandamodellen är fullspäckad med exklusiva detaljer både exteriört och interiört, där front- och bakparti är helt nydesignat med kolfiberdetaljer, en markerad takkantsspoiler och 22-tumsfälgar i specialdesign. Interiören har skalstolar, en unik färgsättning och individuell numrering i mittkonsolen. Det lätta, ställbara chassit som är unikt för RS 6 Avant GT och en omarbetad quattro sportdifferential på bakaxeln vässar körupplevelsen. Den 8-cylindriga V-motorn med dubbelturbo har en effekt på 630 hk och ett vridmoment på 850 Nm från 2 300 till 4 500 v/min. Audi RS 6 Avant GT lanseras under andra kvartalet 2024.

Stark i design, komfort och teknik. Uppdaterade Audi Q7.30.1.2024 09:47:48 CET | Pressmeddelande

Audi har förnyat sin stora familjesuv med tydlig design och förbättrad teknik. Exteriören med nya front- och bakpartipartier förstärker den kraftfulla karaktären hos den sjusitsiga familjesuven. Nu erbjuds även valbar design för det digitala dagsljuset i kombination med HD Matrix LED-strålkastare med laser. Även bakpartiet kan individualiseras med digitala OLED-bakljus med fyra valbara utseenden. Nya fälgar, färger, dekorinlägg och säten med kontrasterande sömmar ger ännu fler valmöjligheter när det gäller Q-familjens mest mångsidiga SUV. Nya Audi Q7 har säljstart i början av februari.

Historisk seger för Audi i Dakarrallyt19.1.2024 13:20:31 CET | Pressmeddelande

Audi skriver historia med RS Q e-tron: För första gången vinner en eldriven lågemissionssprototyp med eldrift, högvoltsbatteri och energiomvandlare världens tuffaste ökenrally. Spanjorerna Carlos Sainz/Lucas Cruz säkrade Audis första seger i Dakarrallyt efter cirka 790 mil med ett försprång på en timme och 20 min. Även det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist korsade mållinjen i det legendariska Dakarrallyt.

Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023. Inleder utmanande år från en stark position.11.1.2024 20:23:43 CET | Pressmeddelande

Audi levererade cirka 1,9 miljoner bilar 2023, vilket var en ökning med 17 procent. Elbilarna ökade i ännu högre takt. Med 51 procents ökning jämfört med 2022 levererade märket över 178 000 elbilar under 2023. Den höga efterfrågan ger en en stabil grund inför ett utmanande omställningsår med tydligt fokus på elmobilitet. Världspremiären för Audi Q6 e-tron sker i slutet av första kvartalet 2024.