Tidningen Mama fyller 20 år!
– I tjugo års tid har Mama strävat efter att vara på mammornas sida och försökt spegla föräldralivet med allt det fantastiska och utmanande det innebär. Och det kommer vi fortsätta att göra, säger Emelie Lindblom Dalén, chefredaktör för Mama.
Ända sedan Mama startades våren 2003 har mixen av kända och vanliga mammor varit viktig. Det första Mama-omslaget pryddes av Emma Wiklund (då Sjöberg) och Tyra, 1,5 år. Sedan dess har många kända mammor varit på omslaget med sina barn, så som Charlotte Perrelli, Pernilla Wahlgren, Ebba von Sydow, Prinsessan Madeleine och Camilla Hamid.
Jubileumsnumret, som når butikerna denna vecka, pryds av gravida influencern Kenza Zouiten Subosic tillsammans med sina två söner Nikola och Danilo.
– Vi är stolta över att så många fantastiska mammor vill berätta om sin graviditet, förlossning och sitt föräldraskap för våra läsare, säger Emelie Lindblom Dalén.
Mamas uppdrag är alltifrån att berätta om och syna större skiften inom förlossningsvården, barnmorskekrisen eller köerna till BUP till att lyfta föräldrars utmaningar och glädjeämnen i vardagslivet. Under sina tjugo år har Mama drivit många framgångsrika kampanjer som #intesåkonstigt om barn och mammor med funktionsvariationer eller #släppinmigpåbb om förlossningskrisen.
– Genom att lyfta mammors egna historier vill vi bidra till en bredare bild av hur mammalivet kan vara. Vi vill informera, stärka och peppa blivande och nyblivna föräldrar i den här omtumlande och intensiva livsfasen, säger Emelie Lindblom Dalén.
Mama grundades av Carina Nunstedt 2003 och blev snabbt en favorit bland läsare och annonsörer.
– Vi fick fantastisk respons redan efter första numret. Läsare skrev att tidningen kändes som en present, att det här var tidningen de hade väntat på. Det som var unikt med Mama var balansen mellan yta och djup. Att mammorna, våra läsare, kände sig sedda och kände igen sig. Man fick också komma de här kändismammorna nära inpå livet, säger Carina Nunstedt i en intervju i jubileumsnumret.
Fakta om mama:
Första numret släpptes våren 2003
Är sedan hösten 2020 en del av Expressen Lifestyle
Utkommer med 6 nummer per år i print 2023
Delar ut priser till Årets mama en gång om året
Fakta/bildtext omslagen:
Prinsessan Madeleine med prinsessan Leonore, 5, prins Nicolas, 4, och prinsessan Adrienne, 1, Mama nr 7, 2019.
(foto: Emily Dahl)
Kenza Zouiten Subosic med Nikola, 3 och Danilo, 2, Mama nr 3, 2023.
(Foto: Hannah Hedin)
Emma Sjöberg med Tyra, 1,5 år, Mama nr 1, 2003.
(foto: Andreas von Gegerfelt)
Nyckelord
Kontakter
Emelie Lindblom Dalén, chefredaktör Mama, emelie.dalen@mama.nu
Bella Levy, redaktionschef Expressen Lifestyle, bella.levy@expressen.se
Bilder
Om
Expressen Lifestyle är ett mediebolag som har den unika kombinationen av en stark nyhetsverksamhet med en stor digital publik och ledande featureredaktioner med många välkända tidningsvarumärken.
Vår verksamhet omfattar kvällstidningen Expressen med editionerna GT och Kvällsposten samt Bonniers cirka 30 magasin inom Lifestylegruppen.
Följ Expressen Lifestyle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Expressen Lifestyle
Vinst för Expressen Lifestyle 20228.2.2023 13:33:00 CET | Pressmeddelande
Affärsområdet Expressen Lifestyle nådde ett positivt resultat under 2022. En stark digital publikutveckling och effektiviseringar motverkade utmaningar med bland annat lösnummerförsäljning, annonsförsäljning och höjda papperspriser.
De vinner Damernas Värld Guldknappen 202214.11.2022 11:45:00 CET | Pressmeddelande
Teurn Studios vinner Damernas Värld Guldknappen 2022. Det prestigefyllda designpriset tilldelas märkets grundare och designer Anna Teurnell. Nootka och dess grundare Lisa Olsson tilldelas Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2022, och vinnare av Knappnålen är Emma Gudmundson. Vinnarna tog emot sina guldknappar under en intim ceremoni på Nordiska museet tidigare i dag.
Ny ledning för Lifestyle6.10.2022 09:08:12 CEST | Pressmeddelande
Mer och ännu bättre innehåll som når fler. Det är målet för Lifestyles nya organisation, som har ökat samarbete i fokus.
Storsatsning på livsstilsvideo från Expressen Lifestyle8.9.2022 10:09:48 CEST | Pressmeddelande
Under hösten kommer samtliga magasinsajter inom Expressen Lifestyle att erbjuda videomaterial anpassat för respektive målgrupp.
Bella Levy blir redaktionschef på Lifestyle26.4.2022 13:05:08 CEST | Pressmeddelande
Bella Levy är sedan sju år chef för tv på Expressen. Nu tar hon över ansvaret för affärsområdet Expressen Lifestyles alla magasin, i den nya rollen som redaktionschef på Lifestyle.