Lidl agerar för att dämpa inflationen – sänker och fryser priset på över hundra varor
De rusande matpriserna har haft en kraftig effekt på familjernas privatekonomi och många hushåll har svårt att få pengarna att räcka hela månaden. Med anledning av stigande elpriser, höjda räntor och skenande matpriser vill Lidl bidra till att mildra konsekvenserna för de svenska hushållen. Med start måndagen den 27 mars sänker Lidl Sverige priset på ett stort antal varor. De nya priserna kommer att gälla i minst två månader.
– Vi har sedan vi kom till Sverige för 20 år sedan haft som uppdrag att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris. Med vår affärsmodell där vi alltid pressar priserna har vi som aktör i dagligvarubranschen ett stort ansvar. Vi kommer fortsatt att erbjuda starka kampanjer, men vi har nu, i nära samarbete med våra leverantörer, kommit överens om att sätta nya lägre priser på över hundra varor i alla våra butiker i Sverige, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Lidls lägre fasta priser gäller från och med måndagen den 27 mars, då priser på ett stort antal varor från ca femtio leverantörer får nya lägre priser, däribland kaffe, mjölk och köttartiklar. Ytterligare varor kommer att läggas till under de kommande veckorna. Totalt kommer det att handla om över hundra varor. De nya priserna kommer vara i genomsnitt 11 procent lägre än tidigare. Vissa varor kommer att sänkas med så mycket som 32 procent.
– Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid. Vi redovisar öppet vilka produkter som omfattas av prisstoppet och kommer synliggöra det i butikerna, avslutar Jakob Josefsson.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl stärker sitt klimatåtagande: Nettonoll till 20503.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl har antagit målet om nettonollutsläpp senast 2050, baserat på nya ambitiösa klimatmål i leverantörskedjan. Lidl intensifierar därmed återigen sitt engagemang för hållbara affärsmetoder och en minskad klimatpåverkan som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Internationellt har Lidl redan åstadkommit betydande minskningar av växthusgasutsläppen med totalt 52 procent genom sitt arbete med scope 1 och scope 2, jämfört med 2019.
Lidl ny namnsponsor till Damkronornas hemmaturnering27.9.2024 11:00:32 CEST | Pressmeddelande
Svenska Ishockeyförbundet och Lidl kan idag presentera den första upplagan av Lidl Hockey Games, en årligen återkommande hemmaturnering som ingår i Women’s Euro Hockey Tour. Första upplagan spelas i Södertälje, 6–9 november 2024.
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl2.9.2024 09:01:49 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum