Schibsted växlar upp – ansluter fullt ut till Poddindex

För lyssnarna innebär Schibsteds anslutning till Poddindex ingen förändring – men för annonsörer och partners blir anslutnigen till den gemensamma ljudvalutan en förbättring som både förenklar och ger tydlig transparens. Det gör det också lättare att få en översikt över Schibsteds poddunivers.
– Det här är en självklar väg för oss att gå. Som publicist i Poddindex kan vi fortsätta att driva mediehusens poddsatsningar samtidigt som vi befäster vår position på den svenska poddmarknaden, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast, på Schibsted Marketing Services, SMS.
Schibsteds svenska mediehus, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, var tidigt ute med poddar och har de senaste åren sett efterfrågan från användarna växa kraftigt.
Aftonbladets dagliga nyhetspodd Aftonbladet Daily är i dag en av Sveriges mest lyssnade kommersiella poddar och Svenska Dagbladets nyss släppta dokumentär Dynastin, sex avsnitt om familjen Stenbeck och Kinnevik, beskrivs som en game changer i poddvärlden, med över 400 000 lyssnare på väldigt kort tid.
– Vår styrka är vårt innehåll och bra innehåll är så klart en förutsättning för att generera lyssnare. Med våra mediehus kan vi erbjuda en spännande, men också säker kontext. Att vi nu fullt ut går in i kategorin publicist i Poddindex gör det lättare för oss att svara mot den ökade efterfrågan vi ser från allt fler annonsörer som vill vara med i vår poddkontext, säger Caroline Ensér, Head of Commercial Products, på Schibsted Marketing Services.
Schibsteds satsning på ljud handlar inte bara om nya ljudformat från redaktionerna, den är också strategisk genom förvärvet av podcast-plattformen Podme, som idag är Schibsteds snabbast växande prenumerationsprodukt.
– Vår plan är att fortsätta växa poddaffären och den senaste tidens framgångar inom ljud är ett kvitto på att vi har kompetensen och viljan som krävs för att fortsätta bryta ny mark. Poddindex är en given aktör som validerar våra och andras räckvidder, en transparens som gynnar både publicister och annonsörer, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.
För ett par veckor sedan lanserade Aftonbladet en ny podd med stor potential, Sportbladet Daily. Formatet är ett exempel på Schibsteds möjligheter att utveckla befintliga produkter.
– Vi har ju redan så många fina redaktionella format på både Aftonbladet, SvD och Omni. Potentialen är enorm om vi bara vågar tänka ljud och utforska hur vår marknadsledande läsarbas också kan konverteras till lyssnare. Vårt mål är att våra användare ska kunna konsumera Schibsteds innehåll även när de är på språng eller gör andra saker, säger Frederic Skalberg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post: ricki.petrini@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum