Höjer ribban för pappersbranschen med nya klimatkrav

Nordiska konsumenter använder cirka 20 kilo, toalett- och hushållspapper, näsdukar, servetter med mera per person och år. Genomsnittet för världen är 5,2 kg. Norden tillhör de regioner i världen som förbrukar mest mjukpapper.
Svanen har väglett konsumenter till bättre val för miljön sedan 1990-talet då det första Svanenmärkta mjukpapperet nådde butikshyllorna. De stora svenska butikskedjorna har varit pådrivande och i många fall krävt att mjukpapper ska vara miljömärkt för att de ska ta in det i sortimentet. Det har underlättat för konsumenter att välja miljömärkt ”som default” från pappershyllan.
Men en rulle Svanenmärkt toalettpapper som säljs idag är inte densamma som för 30 år sedan. I takt med nya forskningsrön och utveckling av nya tekniker uppdateras också Svanens krav och det är nu femte gången som kriterierna skärps.
– De nya kriterierna utmanar pappersproducenterna. Kraven är ambitiösa, men möjliga att uppnå av de företag som går i bräschen och leder branschen i rätt riktning för miljön, säger Ann Strömberg, produktspecialist på Miljömärkning Sverige.
Energieffektiv och koldioxidsnål produktion
Över hela världen används årligen hundratals miljoner träd och miljontals ton olja för produktion av toalettpapper. Svanens krav har länge begränsat energiförbrukningen och i de nya kriterierna har gränsvärdena för energianvändning och utsläpp av växthusgaser skärpts med ungefär 20 % jämfört med tidigare. Användning av fossil olja och kol är förbjuden.Det vägleder producenterna att minska sin energiförbrukning och att ställa om till mer hållbara, förnybara energikällor.
– Även om utsläppen från till exempel en rulle toalettpapper är små, så används dessa produkter mycket .Svanens tydliga gränsvärden och precisa krav säkerställer att konsumenter och upphandlare på ett tillförlitligt sätt kan välja ett alternativ med låga utsläpp, säger Ann Strömberg.
Mer hållbara och säkra råvaror
I Svanenmärkta pappersprodukter ska all fiberråvara vara spårbar och minst 70 % ska komma från certifierade skogar eller från återvunnet papper. Det ställs också krav på de kemikalier som används i själva produktionen och som kan skada miljön. Eftersom papper används i kontakt med hud och mat, så lever den färdiga produkten upp till tuffa kemikaliekrav.
– Svanen arbetar för att främja en giftfri, cirkulär ekonomi. Men krav på resurseffektivitet och återvunnet material får inte äventyra säkerhet eller kvalitet. Därför ställs nu nya krav på mjukpapper tillverkade av återvunna fibrer och som används i kontakt med livsmedel, till exempel hushållspapper för att torka av fisk. Det finns en gräns för den sammanlagda mängden av organiskt fluor (t ex PFAS) och bisfenoler A, F och S, till exempel, säger Ann Strömberg.
Ett Svanenmärkt mjukpapper är ett bra val för miljön. Kraven ställs under hela livscykeln, från råvara till produktion och återvinning.
Svanenmärkt mjukpapper innebär:
- Energi- och klimateffektiv tillverkning med minskad energiförbrukning och minskade utsläpp av växthusgaser. Fossil olja eller kol är inte tillåtet i produktionen.
- Alla nyfibrer måste vara spårbara och komma från kontrollerade källor – och minst 70 % av fibrerna måste komma från certifierade skogar eller vara återvunna.
- Gränser för utsläpp till luft och vatten under produktionen.
- Stränga krav på miljö- och hälsoegenskaperna hos de kemikalier som används i produktionen.
Länk till kriterierna
För mer information kontakta: Ann Strömberg, produktspecialist på Miljömärkning Sverige, ann.Stromberg@svanen.se
Källor:
Nordens konsumtion av mjukpapper OLD AND SLOW PRODUCTION - BUT POISED TO REAP BENEFIT OF LOW CARBON EMISSIONS - Tissue World Magazine
Världens konsumtion av mjukpapper 2018 Tissue consumption per capita by region worldwide | Statista
Miljöpåverkan från papper Environmental Impact of Toilet Paper (theworldcounts.com)
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Svanenmärkt byggande fortsätter att öka11.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots lågkonjunktur växer antalet Svanenmärkta bostadshus, förskolor och skolor i Norden. Det visar ny statistik från Nordisk Miljömärkning. I Norden står minsta landet, Island, för största ökningen 2024, 21 %. Flest byggnader finns i Sverige, både de som är färdigbyggda och pågående projekt.
Svanen erkänd av amerikanska miljömyndigheter19.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanenmärkta produkter får nu ännu starkare internationell ställning genom att Svanen, Nordic Swan Ecolabel, har blivit erkänd av USA:s Environmental Protection Agency (EPA). Detta innebär att Svanenmärkningen rekommenderas inom ramen för den amerikanska federala upphandlingen, som omsätter 730 miljarder dollar varje år.
Svanen landar i eventbranschen6.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nordisk miljömärkning har tagit fram förslag till krav för Svanenmärkta event, som ska vara klara i sommar. Nu är det är dags för branschen att tycka till. Sista datum för att svara på remiss är 23/3 2025. För dig som vill veta mer om kraven, önskar vi dig välkommen på webinarium: Var: online på Teams. När: 14/2 kl 9-9.45. Anmäl dig här Microsoft Virtual Events Powered by Teams
Konsumenter vill välja bort farliga ämnen i badrumsskåpet3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanens nya krav på kosmetika innebär att det blir ännu enklare för konsumenter att undvika farliga ämnen när de väljer skönhets- och hygienprodukter. Att få bättre vägledning om oönskade ämnen är mycket viktigt, visar Nordic Consumer Sustainability Index 2024. Konsumenter litar inte på märkningar som inte är kontrollerade av en tredje oberoende part.
Stark tillväxt för EU Ecolabel30.1.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sverige har varit med i EU i 30 år och ett av unionens syften är att samarbeta i avgörande frågor som miljö- och konsumentpolitik. För att hjälpa EU:s konsumenter och inköpare att göra miljömässigt hållbara val startades den officiella europeiska miljömärkningen EU Ecolabel 1992. Senaste åren uppvisar EU Ecolabel en stark tillväxt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum