Handelns dystra trend – ett år med negativ framtidstro

I ett års tid har alltså framtidsindikatorerna för detaljhandeln, e-handeln och partihandeln befunnit sig under det neutrala värdet 100, vilket innebär att branschen ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet. Mycket talar dessutom för att läget kommer att bli sämre innan det blir bättre.
- Handeln genomgår en exceptionellt tuff period. Vi tvingas konstatera att svenska handlare aldrig tidigare haft en så lång period av pessimistiska framtidsutsikter. Vi måste ta siffrorna på allvar och inse vad som står på spel. Det finns tyvärr stor risk att vissa handlares livsverk försvinner, och arbetstillfällen med dem, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Lönsamhet oroar butikshandeln – stort tapp från föregående år
Butikshandeln noteras i månadens mätning för en mindre ökning på 2,3 enheter. Det medför ett indikatorvärde på 74,2. Noterbart är att handlare inom både dagligvaru- och sällanköpshandeln tror på svag lönsamhet under kommande tre månader. Bland annat har synen på lönsamhet inom dagligvaruhandeln sjunkit med nästan 20 enheter på ett år.
- Hyreschocken som trädde i kraft vid årsskiftet och det faktum att köpkraften sjunkit i botten pressar handeln hårt. Riksbankens räntehöjningar slår nu till med full kraft. Det kommer dessvärre bli värre innan det kan bli bättre, säger Sofia Larsen.
Ännu en dyster månad för e-handeln
Framtidsförväntningarna inom e-handeln fortsätter att falla. I månadens mätning är tappet 4,2 enheter vilket resulterar i ett indikatorvärde på 77,8. Ett stort tapp noteras i e-handlarnas förväntningar på att anställa. Det är ett illavarslande tecken, givet att regeringen nu i månadsskiftet planerar att höja arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19–23.
- Att en regering som säger sig värna jobb och företagande gör det svårare för unga människor att få in en fot på arbetsmarknaden kan inte ses som annat än ett aprilskämt. Tajmingen är sämsta tänkbara. Vi kommer fortsätta att belysa regeringen om vinningarna som sänkta arbetsgivaravgifter medför, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande
Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.
Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.
Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln13.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 6,4 procent över 24 månader.
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum