Åtta temavägar till världsarven i Tyskland
![Slottet Brühl © DZT/Florian Trykowski](/data/images/00207/7c8aa427-8bfd-475a-be14-12cdc0916e1b-w_720.jpg)
Förslagen är en del av Tyska Turistbyråns kampanj där Unescos världsarv marknadsförs, för att framhålla viktiga kulturella tillgångar och unika naturlandskap kombinerat med ett välutvecklat nätverk av kollektivtrafik och därmed ytterligare peka på Tyskland som en hållbar destination.
- I sin mångsidighet, och historiska betydelse, pekar våra 51 UNESCO världsarv långt bortom horisonten för de många kriser vi just nu upplever, säger Petra Hedorfer, ordförande i Tyska Turistbyrån. De står för nystart, omvälvningar och "out of the box"-tänkande och ger uttryck åt idén om ett enat Europa på ett unikt sätt. Än i dag kan vi hämta inspiration till ny design från vissa världsarv. Vi ser också ett samband mellan önskemålet för hållbart resande och intresset för kulturupplevelser. Mot denna bakgrund har vi utformat kampanjen på ett sådant sätt att den inspirerar människor att uppleva de tyska UNESCO:s världsarv med miljö- och klimatvänligt resebeteende.
Kampanjen främjar upptäckten av de 51 världsarvsplatserna i sju områden; "Slott och borgar", "Kulturhistoria", "Natur och trädgårdar", "Industrikultur", "Arkitektur och design", "Kyrkor och kloster" samt "Historiskt Städer". Det centrala inslaget i kampanjen är åtta temavägar som kombinerar hållbara resor till världsarven med känslomässiga upplevelser och mervärde för gästerna och inspirerar till längre vistelser. Genom att erbjuda ytterligare tematiskt motsvarande intressanta platser längs rutten kan resenärer också upptäcka platser och regioner som tidigare varit mindre besökta av turister.
Förslagen för temaresorna, som i sin grundform är åtta till tolv dagar långa, innehåller detaljerade resetips, kartor och länkar till medföljande hållbara reseupplevelser. De är både inspirationskällor och praktiska guider för individuell reseplanering. Sträckorna är utformade på ett sådant sätt att de också enkelt kan genomföras med kollektivtrafik.
I Sachsen-Anhalt, tex, finns det sex enastående kulturminnen, värdefulla dokument och ett biosfärområde under UNESCO-skydd.
Kampanjen vänder sig till natur- och kulturintresserade resenärer som är intresserade av ansvarsfulla, hållbara resor till lokala platser och som länge har förespråkat hållbarhet i flera aspekter av livet.
Läs mer på Tyska Turistbyrås sida för Unesco-arv
Nyckelord
Kontakter
Helen Wiberg
Tel:+46 8 665 18 85helen.wiberg@germany.travelBilder
![Slottet Brühl © DZT/Florian Trykowski](/data/images/00207/7c8aa427-8bfd-475a-be14-12cdc0916e1b-w_240.jpg)
![Brühl: Trapphsuet i jaktslottet Falkenlust, UNESCO Världsarv © Lookphotos/Günther Bayerl](/data/images/00915/a9020727-9f99-497f-a484-aa8702d970ea-w_240.jpg)
![Unteruhldingen: Pfahlbauten utomhusmuseum, UNESCO Världsarv © DZT/Francesco Carovillano](/data/images/00476/319105ba-14b4-41ef-a305-7bf2910f73cf-w_240.jpg)
![Mihla: Blommande ramslök i Bummelkuppenweg i Nationalpark Hainich © Adobe Stock/Lawiesen](/data/images/00218/379ec96d-eb47-4535-a11d-f4b75a318f58-w_240.jpg)
![Potsdam: Slottet Sanssouci © PMSG/Andre Stiebitz](/data/images/00942/0b33a8fd-b183-4771-a53a-b7779a277939-w_240.jpg)
![Quedlinburg: Gamla stan © iStock/mije_shots](/data/images/00218/338397ac-8825-4e79-9adb-2d00253cda14-w_240.jpg)
![Wittmund: Vaddenhavet blir undersökt © DZT/Florian Trykowski](/data/images/00136/8fba98ee-a6b1-45b5-b26b-9ce79f962242-w_240.jpg)
![Wismar: Gamla hamnen med vattentornet © DTZ Wismar/Dock 30](/data/images/00718/3cd8352c-b0d0-4c67-a4d0-f31b66ef0f90-w_240.jpg)
Dokument
Länkar
Om
Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.
GNTB har en tredelad återhämtningsstrategi för att övervinna utmaningarna i samband med nystarten efter COVID-19-pandemin:
* Öka medvetenheten om varumärket Destination Tyskland och förbättra varumärkesprofilen med fokus på hållbarhet och begränsning av klimatförändringar.
* Stödja resebranschen, som domineras av små och medelstora företag, genom relationshantering och kunskapsutbyte.
* Utveckling av evidensbaserade handlingsplaner på grundval av riktade marknadsundersökningar och fortlöpande analyser av förändrad efterfrågan från kunderna
Fokus på hållbarhet och digitalisering
GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.
Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden.
GNTB har 25 utländska byråer som den förvaltar från sitt huvudkontor i Frankfurt.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Schwedenfest i Wismar visar på tradition och gemenskap24.7.2024 11:10:49 CEST | Pressmeddelande
Vänskapen med Sverige står i centrum för den 23:e Schwedenfest i Wismar, som pågår mellan den 15 och 18 augusti 2024. I år är det också premiär för en ny festöl med svensk form.
Gastronomiska höjdpunkter i kurorten Binz24.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Gastronomin i den lilla kurorten Binz har utvecklats positivt de senaste åren och utmärker sig idag genom en stor mångfald. Här innebär ”dricka brunn” inte bara hälsosamt vatten utan även spa, god mat och vacker arkitektur. Binz ligger längst österut på ön Rügen i norra Tyskland, med utsikt över Östersjön.
Blir Schwerin slott nästa UNESCO-världsarv?24.7.2024 10:23:02 CEST | Pressmeddelande
Med spänning blickar delstatshuvudstaden Schwerin de kommande veckorna mot Indiens huvudstad New Delhi. Där hålls den 46:e sessionen för UNESCO:s världsarvskommitté från den 21 till 31 juli. En av många punkter på dagordningen är huruvida Schwerins slott med sina tillhörande residensenshus ska erkännas som ett UNESCO-världsarv.
Hemliga tavernor i Franken och andra kulinariska guldkorn i Tyskland15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förr i tiden tömde man lador, vardagsrum eller till och med privata sovrum för att under en begränsad tid servera gästerna sina egna viner och genuin husmanskost. Idag är vinområdenas sk ”Heckenwirtschaften” en säsongsbetonad höjdpunkt för alla som gillar genuina upplevelser. Det bayerska vinområdet Franken bjuder på lysande exempel, just när det kommer till Heckenwirtschaften.
Från tung industri till kulturens vagga - okända pärlor i Sachsen-Anhalt29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Östra Tyskland är fortfarande relativt okänt bland många svenskar. Regionen Sachsen-Anhalt var under DDR-tiden mest känd för sin industri med tung produktion men har tagit ett nytt initiativ för att rensa gamla industriområden och locka besökare till några välbevarade hemligheter. Här finns många okända historiska skatter, kultur och spännande upplevelser för dagens besökare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum