
Åtta temavägar till världsarven i Tyskland

Förslagen är en del av Tyska Turistbyråns kampanj där Unescos världsarv marknadsförs, för att framhålla viktiga kulturella tillgångar och unika naturlandskap kombinerat med ett välutvecklat nätverk av kollektivtrafik och därmed ytterligare peka på Tyskland som en hållbar destination.
- I sin mångsidighet, och historiska betydelse, pekar våra 51 UNESCO världsarv långt bortom horisonten för de många kriser vi just nu upplever, säger Petra Hedorfer, ordförande i Tyska Turistbyrån. De står för nystart, omvälvningar och "out of the box"-tänkande och ger uttryck åt idén om ett enat Europa på ett unikt sätt. Än i dag kan vi hämta inspiration till ny design från vissa världsarv. Vi ser också ett samband mellan önskemålet för hållbart resande och intresset för kulturupplevelser. Mot denna bakgrund har vi utformat kampanjen på ett sådant sätt att den inspirerar människor att uppleva de tyska UNESCO:s världsarv med miljö- och klimatvänligt resebeteende.
Kampanjen främjar upptäckten av de 51 världsarvsplatserna i sju områden; "Slott och borgar", "Kulturhistoria", "Natur och trädgårdar", "Industrikultur", "Arkitektur och design", "Kyrkor och kloster" samt "Historiskt Städer". Det centrala inslaget i kampanjen är åtta temavägar som kombinerar hållbara resor till världsarven med känslomässiga upplevelser och mervärde för gästerna och inspirerar till längre vistelser. Genom att erbjuda ytterligare tematiskt motsvarande intressanta platser längs rutten kan resenärer också upptäcka platser och regioner som tidigare varit mindre besökta av turister.
Förslagen för temaresorna, som i sin grundform är åtta till tolv dagar långa, innehåller detaljerade resetips, kartor och länkar till medföljande hållbara reseupplevelser. De är både inspirationskällor och praktiska guider för individuell reseplanering. Sträckorna är utformade på ett sådant sätt att de också enkelt kan genomföras med kollektivtrafik.
I Sachsen-Anhalt, tex, finns det sex enastående kulturminnen, värdefulla dokument och ett biosfärområde under UNESCO-skydd.
Kampanjen vänder sig till natur- och kulturintresserade resenärer som är intresserade av ansvarsfulla, hållbara resor till lokala platser och som länge har förespråkat hållbarhet i flera aspekter av livet.
Läs mer på Tyska Turistbyrås sida för Unesco-arv
Nyckelord
Kontakter
Helen Wiberg
Tel:+46 8 665 18 85helen.wiberg@germany.travelBilder








Dokument
Länkar
Om
Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.
GNTB har en tredelad återhämtningsstrategi för att övervinna utmaningarna i samband med nystarten efter COVID-19-pandemin:
* Öka medvetenheten om varumärket Destination Tyskland och förbättra varumärkesprofilen med fokus på hållbarhet och begränsning av klimatförändringar.
* Stödja resebranschen, som domineras av små och medelstora företag, genom relationshantering och kunskapsutbyte.
* Utveckling av evidensbaserade handlingsplaner på grundval av riktade marknadsundersökningar och fortlöpande analyser av förändrad efterfrågan från kunderna
Fokus på hållbarhet och digitalisering
GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.
Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden.
GNTB har 25 utländska byråer som den förvaltar från sitt huvudkontor i Frankfurt.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Fem måsten i Berlin 202517.12.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
År 1825 påbörjades bygget av museumsön i Berlin. Mitt i staden och mitt i floden Spree. Här finns i dag fem världsberömda museer, med samlingar om mer än 6000 år av mänsklighetens historia.
Tyska Turistbyrån i Sverige stänger12.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyråns kontor i Sverige kommer att avsluta sin verksamhet den 31 december 2024. Därmed avslutas en lång och framgångsrik tid med goda kontakter mellan de svenska resenärerna och destinationen Tyskland
De mest sevärda resmålen i Tyskland 202427.11.2024 10:07:42 CET | Pressmeddelande
Semesterupplevelser för hela familjen, pulserande storstäder och historiska sevärdheter är favoriterna bland internationella besökare i Tyskland. Detta visar resultatet från undersökningen "De 100 mest sevärda resmålen i Tyskland" på den Tyska Turistbyråns (DZT) hemsida.
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.