Aftonbladet storsatsar på feature – Erika Scott ny chef

Aftonbladet har under de senaste åren utvecklat en allt starkare digital position inom feature. Flaggskeppet är matsajten Godare som vuxit till en av Sveriges största i sin genre. Ett matuniversum som tillsammans med tv-kanalen Godare har en unik position inom online video.
Nu startar Aftonbladet nästa stora digitala featuresatsning, Aftonbladet Livsstil. Den ska samla och utveckla mediehusets innehåll i ämnen som skönhet, mode, inredning, trädgård, resor och hälsa för Aftonbladet och i sociala medier.
– Aftonbladet har sista åren blivit oerhört starkt inom feature, vi har experimenterat och testat oss fram. Nu är tiden mogen att samla kraften i ett nytt varumärke och sajt. Vi ser att det stärker hela Aftonbladet när vi engagerar läsare och tittare i dessa ämnen, de vill ha tips, inspiration och läsning och det gäller både online, i sociala medier och i papperstidningen. Dessutom stärker det vårt kommersiella erbjudande när vi kan erbjuda attraktiv kontext inom mat, livsstil och feature i stort, säger Lena K Samuelsson, publisher.
Erika Scott, en av Sveriges mest erfarna mediechefer, leder den nya stora organisationen.
– Hon har lång erfarenhet av både journalistiken, ämnena och affären och kommer att göra ett suveränt jobb som chef för Aftonbladets samlade featureerbjudande, säger Lena K Samuelsson.
Erika Scott har varit redaktör för Aftonbladet Söndag och magasinschef, de senaste fyra åren har hon haft rollen som redaktionell printchef för både huvudtidning och magasin. Hon har också varit specialtidningschef på Amelia.
Förutom varumärkena Godare och Livsstil, får Erika Scott nu också yttersta ansvaret för Plus Feature, vertikalen Min Ekonomi samt övriga områden inom feature. Hon kommer dessutom att ansvara för ämnena på tvärs online och print. En ny featureledning skapas under henne med Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil, Helena Utter, chef Plus Feature och Lena Widman, chef Godare och Min Ekonomi. Affärsansvarig i nya featureledningen blir Shirine Bauer, affärsutvecklare och kommersiell videochef på Aftonbladet.
– Det är otroligt spännande att få vara med och utveckla featurejournalistiken inom hela Aftonbladet, i alla kanaler, och jag är privilegierad att få jobba med ett sådant superteam. Tillsammans har vi en featureerfarenhet som är svårslagen, säger Erika Scott.
Den nya sajten Aftonbladet Livsstil lanseras i maj.
– Det känns fantastiskt kul att vi nu gör den här satsningen på featurejournalistik. Istället för flera små undersajter bygger vi ett helt nytt universum och en naturlig hemvist för allt vårt innehåll, till nytta för både läsare och annonsörer, säger Anna Sundesten, chef för Livsstil.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erika Scott, tillträdande featurechef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil. Telefon: 073-365 90 97 E-post: anna.sundesten@aftonbladet.se
Shirine Bauer, affärsansvarig. Telefon: 08-725 20 00. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
