Jokkmokk Iron kräver svar kring Inlandsbanan
- Det är ingen hemlighet att transporterna är en knäckfråga för regionen och för de jättesatsningar på den gröna omställningen som just nu genomförs i norra Sverige. Men samtidigt som vi ser att det finns fler och fler aktörer som är beredda att satsa stora pengar, saknar vi besked och tidsplan för när våra viktiga järnvägar ska rustas upp och få den kapacitet som krävs för att Sverige ska lyckas med omställningen, menar Ulla Sandborgh.
Jokkmokk Iron fick i mars 2022 bearbetningskoncession för Kallak Norra och har ambitionen att från start öppna en hållbar gruva som på sikt bidrar med ca 700 jobb till regionen. För att lyckas med det krävs goda transportmöjligheter och en lösning är Inlandsbanan som genom sin sträckning går genom Jokkmokk och därmed på ett hanterbart avstånd från Kallak/Gállok. Men för att kunna transportera malmen på Inlandsbanan krävs upprustning, något som uteblivit.
Att Inlandsbanan saknar avtal med staten efter att det nuvarande löper ut den sista april oroar då beslut och finansiering riskerar att utebli.
- Vi fick tidigt löften och garantier från Inlandsbanan, och har sen ett år tillbaka ett ramavtal för kapaciteten för transporterna. Men sen har det varit tyst. Det är bekymrande och riskerar att försena den gröna revolution som hela Norrland kan vara en nationellt och globalt ledande kraft för. Därför kommer vi nu att gå vidare med en inbjudan till samråd med berörda parter för att kräva svar på hur järnvägstransporterna ska lösas. Vi behöver definitivt öka tempot i dessa helt avgörande frågor och jag vet att det är fler som är oroade över utvecklingen.
Den för branschen så viktiga Malmbanan mellan Luleå och Narvik är ett alternativ för transportering av malmen från Kallak/Gállok, men med allt fler aktörer är trycket på Malmbanan redan hårt. Frågan är om det finns plats för fler. Infrastrukturminister Andreas Carlson meddelade under förra veckans Järnvägsforum att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att snabbutreda tågsatsningarna i norr. Ett välkomnade beslut enligt Ulla Sandborgh.
- Infrastrukturministern har helt rätt i att en god infrastruktur och transporter är helt avgörande för att Sverige ska lyckas med den gröna omställningen och det är positivt att Trafikverket nu får uppdraget att snabba på processen. Men det får inte stanna vid ord och utredning, vi behöver rusta upp järnvägsnätet rejält för att klara den gröna omställningen.
Ulla Sandborgh vill inte spekulera i vad de uteblivna svaren kring transportmöjligheterna får för konsekvenser för bolagets miljötillståndsansökan.
- Det är omöjligt att säga innan vi har fått raka svar kring infrastruktursatsningarna. För vår del kommer det att innebära en viss försening, det går inte att undvika. Men klart är att denna senfärdighet att rusta upp järnvägen till att vara stommen i transporterna ytterst kommer att påverka regioner, kommuner och samhällen. De riskerar att gå miste om satsningar, jobbmöjligheter och skatteintäkter.
Kontakter
Daniel LagerqvistPresskontakt
Tel:0790-605662daniel.lagerqvist@jokkmokkiron.seOm
Följ Jokkmokk Iron
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jokkmokk Iron
Reviderad tidsplan för miljötillståndansökan28.6.2023 08:55:20 CEST | Pressmeddelande
Beowulf Mining meddelar idag att man reviderar tidsplanen för när dotterbolaget Jokkmokk Iron ska lämna in sin miljötillståndsansökan för Kallak Norra.
Brett innovationssamarbete ska lösa framtidens hållbara gruvtransporter16.6.2023 08:27:47 CEST | Pressmeddelande
Självkörande fordon med eldrift, transportband och pipelines. Det var några av de innovativa idéer som togs fram när Jokkmokk Iron bjöd in forskare, myndigheter och näringslivet till en heldagsworkshop för att diskutera logistiklösningar för framtidens hållbara gruvverksamhet.
Jokkmokk Iron och Inlandsbanan i nytt projekt för att lyfta transportlösning16.5.2023 09:47:45 CEST | Pressmeddelande
Bryt ut den nordligaste delen av Inlandsbanan mellan Arvidsjaur och Gällivare för en snabb upprustning av järnvägen tillsammans med andra intressenter inom den gröna omställningen i norra Sverige. Det är projektet som Jokkmokk Iron och Inlandsbanan AB nu går vidare med. ”Vi har inte tid att vänta, omställningen behövs nu” säger Ulla Sandborgh.
Idéstudien för Kallak Norra visar positiv potential24.1.2023 09:29:42 CET | Pressmeddelande
Jokkmokk Iron har glädjen att presentera positiva resultat för den idéstudie (Scoping Study) som moderbolaget Beowulf genomfört gällande Kallak Norra. Detta stärker bolagets planer på att börja producera högkvalitativt järnkoncentrat år 2026.
Jokkmokk Iron bjuder in till informationsmöte24.11.2022 14:32:35 CET | Pressmeddelande
Välkomna till informationsmöte där vi, Jokkmokk Iron kommer att berätta mer om våra planer på gruvverksamhet vid järnmalmsfyndigheten Kallak/Gállok.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum