Jokkmokk Iron

Reviderad tidsplan för miljötillståndansökan

Beowulf Mining meddelar idag att man reviderar tidsplanen för när dotterbolaget Jokkmokk Iron ska lämna in sin miljötillståndsansökan för Kallak Norra.

”Beowulf har beslutat att en miljötillståndsansökan inte ska lämnas in under året och det kommer vi att förhålla oss till. Vår målsättning är att ta tillvara nya tekniska innovationer och arbeta proaktivt med de högt ställda miljökraven. Ansökningsförfarandena enligt svensk miljölagstiftning tar tid och det kan vara svårt för utomstående att förstå värdet i att vi är så noggranna. Den svenska miljölagstiftningen är både tydlig och tuff, precis som den ska vara, säger vd Ulla Sandborgh.

Jokkmokk Iron fick i mars 2022 bearbetningskoncession för Kallak Norra och ambitionen att öppna en hållbar gruva som på sikt bidrar med ca 500 jobb till regionen, ligger fast.
Bolaget har sedan Ulla Sandborgh kom in som vd i juni 2022 accelererat arbetet kring tekniska och geologiska undersökningar, natur- och vattenmätningar samt dialog med både samebyar och lokala samarbetspartners.

”Det sker innovationer i rasande takt på framför allt transportområdet. För att kunna uppnå vårt mål att utvinna och leverera järnmalm i en helt klimatneutral processkedja behöver även transporterna bli fossilfria och vi arbetar med flera olika lösningar för att ta oss dit, säger Ulla Sandborgh.

Läs mer om beslutet här:

Jokkmokk Iron

Följ Jokkmokk Iron