100 000 barn kan bli utan idrott när föräldrar måste spara pengar

Nära var tionde förälder till barn mellan 6–19 år har det senaste året aktivt dragit ner på kostnader kopplade till sina barns idrottsaktiviteter. Lika många föräldrar har det senaste året övervägt att begränsa sina barns idrottsaktiviteter på grund av hushållets ekonomi. Det visar en ny undersökning från Kantar Public som Skolidrottsförbundet tagit fram.
Björkhaga skola i Tumba springer Skoljoggen 2022. Foto: Liisa Eelsoo/Skolidrottsförbundet.

Hushållen fortsätter få ekonomiskt kärvare i takt med inflationen. Matpriserna skjuter i höjden, elpriserna skenar och allt fler familjer kämpar för att få vardagsekonomin att gå ihop. Till följd av detta behöver hushållen göra ekonomiska omprioriteringar, något som inte bara drabbar de vuxna, utan också barnen.

Nu visar en ny undersökning, som Skolidrottsförbundet beställt, att även barns idrottsaktiviteter påverkas av det allt tuffare ekonomiska läget. Resultatet visar att omkring 100 000 barn kan få sina idrottsaktiviteter begränsade på grund av hushållets ekonomi. En av fyra föräldrar med barn som är medlemmar i en idrottsförening, 24 procent, uppger att kostnaderna för deras barns idrottsaktiviteter kan få dem att överväga att dra ner på aktiviteterna det kommande året.

– Bristande ekonomi, kulturella skillnader och otillgänglighet är de vanligaste orsakerna till att barn och unga inte rör på sig idag. Att omkring 100 000 barn kan få sina idrottsaktiviteter bortprioriterade kommande året är alarmerande. Vår oro är att detta ska driva på hur ojämlik barnidrotten redan är. Nu behövs en mobilisering från hela samhället. Vi vet hur viktigt rörelse och idrott är för barn och deras framtida hälsa, säger Jonas Leth.

Undersökningen från Kantar Public visar:

• 1 av 10 föräldrar (10 procent) till barn som är medlemmar i en idrottsförening har det senaste året aktivt dragit ner på kostnader kopplade till sina barns idrottsaktiviteter. Hälften av de tillfrågade föräldrarna (47 procent) uppger att de har barn som är medlem i en idrottsförening.
  • 1 av 10 föräldrar (9 procent) till barn mellan 6–14 år har det senaste året övervägt att begränsa sina barns idrottsaktiviteter på grund av hushållets ekonomi. Det finns drygt 1,1 miljoner barn i Sverige mellan 6–14 år. 9 procent av dessa motsvarar alltså omkring 100 000 barn.
  • En fjärdedel (24 procent) av de tillfrågade föräldrarna som har barn som är medlemmar i en idrottsförening säger i undersökningen att kostnaderna för deras barns idrottsaktiviteter kan få dem att överväga att dra ner på aktiviteterna det kommande året.
  • Mer än var tredje förälder (36%) uppger att de betalar 2001–5000 kronor för idrottsaktiviteter per barn.
  • Ju mer en idrottsaktivitet kostar, desto fler föräldrar överväger att begränsa aktiviteterna, tyder resultatet på.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Skolidrottsförbundet. Den bygger på 1058 intervjuer med föräldrar till barn i åldrarna 6–19 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 7–10 februari 2023.

Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar, sedan 1916. I dag finns cirka 700 skolidrottsföreningar (Skol-IF) vid landets skolor fördelade på förbundets 25 distrikt. Totalt har dessa föreningar ungefär 83 000 medlemmar.

Skolidrottsförbundet består av ett kansli på 12 personer, en styrelse på 9 personer och massa fler medarbetare runt om i landet.

Skolidrottsförbundet ska öka idrottandet i utsatta områden – rekryterar ”Årets eldsjäl”9.10.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Skolidrottsförbundet har som ett av 14 specialidrottsförbund och 11 RF-SISU distrikt tilldelats medel för att kunna öka idrottandet bland barn och unga i utsatta områden. Som en del av satsningen rekryteras nu Petra Jacob, Årets eldsjäl och engagerad i Lebi IF i Södertälje, till satsningen. – Jag är säker på att Petra kommer att vara en stor framgångsfaktor i att nå målet att öka idrotten i socioekonomiskt utsatta områden, säger Louise Hagström, teamledare på Skolidrottsförbundet.