Skolidrottsförbundet ska öka idrottandet i utsatta områden – rekryterar ”Årets eldsjäl”

Svenska Skolidrottsförbundet har som ett av 14 specialidrottsförbund och 11 RF-SISU distrikt tilldelats medel för att kunna öka idrottandet bland barn och unga i utsatta områden. Som en del av satsningen rekryteras nu Petra Jacob, Årets eldsjäl och engagerad i Lebi IF i Södertälje, till satsningen.

– Jag är säker på att Petra kommer att vara en stor framgångsfaktor i att nå målet att öka idrotten i socioekonomiskt utsatta områden, säger Louise Hagström, teamledare på Skolidrottsförbundet.

Petra Jacob och Louise Hagström på Skolidrottsförbundet.

Skolidrottsförbundet, ska tillsammans med bland annat Riksidrottsförbundet och andra specialidrottsförbund, öka idrottandet hos barn och unga i utsatta områden. Satsningen är ett gemensamt krafttag för att stärka närvaron av idrottsrörelsen på lokal nivå. Regeringen har tilldelat Idrottsklivet 100 miljoner årligen under en treårsperiod. Skolidrottsförbundet har av de pengarna tilldelats 2,3 miljoner kronor för år 1.

– Vi vet att Skol-IF är ett bra verktyg för att få unga att engagera sig och aktivera sig inom idrott – på ungas egna villkor. Vägen till idrotten är inte enkel och tillåtande för alla, men med Skol-IF gör vi det enklare, säger Jonas Leth, generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

Petra Jacob, som är utsedd till Årets eldsjäl av Folkspel och grundare av skolidrottsföreningen Lebi Skol-IF i Södertälje, rekryteras nu av förbundskansliet för att jobba med satsningen på nationell nivå. Arbetet leds av Louise Hagström, teamledare på Skolidrottsförbundet. Genom Idrottsklivet kommer förbunden bakom satsningen att utmana de normer och strukturer som finns inom idrotten – och rikta resurser dit behovet är som störst.[HS2]  Skol-IF finns redan i många av de områden som polisen pekat ut som utsatta områden och förbundet kommer fokusera på att ta vara på de lokala krafter och kunskaper som finns i de olika områdena. Skolidrottsförbundet fokusområden kommer till en början att vara Södertälje, Malmö och Göteborg.­

– Vi är jätteglada över att ha med Petra i den här satsningen, då hon kommer in med en otroligt viktig och färsk erfarenhet och kunskap från ett av Idrottsklivets fokusområden. Lebi Skol-IF samlar fyra skolor i Södertälje och har sedan starten engagerat över 50 unga ledare och närmare 300 barn. Jag är säker på att Petra kommer att vara en stor framgångsfaktor i att nå målet att öka idrotten i socioekonomiskt utsatta områden, säger Louise Hagström.

Målsättningen med Idrottsklivet är att öka:

• Antalet personer, främst barn och unga, som bor i angivna områden som deltar i föreningsledd idrottsverksamhet.
  • Antalet IF som bedriver verksamhet i angivna områden.
  • Antalet idrotts- och ungdomsledare som verkar i angivna områden.
  • Deltagarnas uppfattning om en mer aktiv och meningsfull tillvaro.

Skolidrottsförbundet består av ett kansli på 11 personer och en styrelse på 9 personer