Sveriges största motionsevenemang blir ännu större – med landets yngsta

Snart går Sveriges största rörelsefest av stapeln. Nytt för i år är att förskolor aktivt uppmanas att delta för att få ännu fler att röra på sig. Den 14 september springer hundratusentals barn och unga tillsammans i Skoljoggen 2023.

Sedan premiären 1982 har Skoljoggen arrangerats 41 gånger. Bakom arrangemanget står Skolidrottsförbundet, som kämpat för alla barns rätt till rörelse sedan 1916. Förra året deltog 1 400 skolor och fler än 300 000 barn och unga. I år deltar även förskolor i hela landet, vilket gör att ännu fler kan röra på sig tillsammans i Skoljoggen 2023.

– Det är jättekul att se att flera förskolor har anmält sig och att rörelsefesten bli ännu större med de allra minsta. Här spelar inte ålder någon roll, alla deltar på sina egna villkor, säger Jonas Leth, generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

Evenemanget är unikt och finns för att manifestera rörelseglädje, gemenskap och hälsa. På de skolor där det finns en aktiv skolidrottsförening (Skol-IF) kan unga ledare och äldre elever vara med och arrangera Skoljoggen och leda de yngre. Med flera förskolor anmälda runt om i landet kommer barn och unga från 1 till 18 år att delta i årets Skoljoggen.

– Efter fyra decennier av Skoljoggen har man sett många olika arrangemang, allt från skolor som arrangerar på fjäll, till rullstolsrace, och nu även kryplopp när förskolorna är med och rör på sig – och alla sätt är rätt, säger Jonas Leth, generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

I samband med Skoljoggen samlas en frivillig Springslant in bland deltagande elever, skolpersonal, föräldrar och andra. Samtidigt som eleverna rör på sig gör de också gott för andra barn och unga. Springslanten 2023 används för att stötta Skolidrottsförbundet i Ukraina. De insamlade pengarna skänks för att ge medlemmarna möjlighet att delta i internationella idrottsarrangemang, via International Sports Federation.

Årets officiella datum för Skoljoggen är torsdag den 14 september men varje enskild skola har möjlighet att välja en annan dag att genomföra Skoljoggen.

Skoljoggen 2022. Foto: Liisa Eelsoo/Skolidrottsförbundet.

Skolidrottsförbundet ska öka idrottandet i utsatta områden – rekryterar ”Årets eldsjäl”9.10.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Skolidrottsförbundet har som ett av 14 specialidrottsförbund och 11 RF-SISU distrikt tilldelats medel för att kunna öka idrottandet bland barn och unga i utsatta områden. Som en del av satsningen rekryteras nu Petra Jacob, Årets eldsjäl och engagerad i Lebi IF i Södertälje, till satsningen. – Jag är säker på att Petra kommer att vara en stor framgångsfaktor i att nå målet att öka idrotten i socioekonomiskt utsatta områden, säger Louise Hagström, teamledare på Skolidrottsförbundet.