Experter i ny rapport från Svea Bank: Så sker framtidens betalningar
Kontaktlösa betalningar – alltså att blippa sitt kontokort – har blivit en välanvänd betalmetod. I rapporten Payments in the Nordics uppger 83 procent av konsumenterna i Norden att de någon gång genomfört en kontaktlös betalning. Nära hälften, 43 procent, anser att det som viktigt att en butik tillhandahåller ett kontaktlöst betalalternativ. Metoden har inte bara gjort betalningar snabbare och smidigare för konsumenten, utan också banat väg för andra sätt att betala digitalt.
Digitala plånböcker, exempelvis Apple Pay och Google Pay, väntas öka i popularitet. Till skillnad från kontaktlösa kortbetalningar är detta en betalmetod som främst används av en yngre åldersgrupp. Över hälften, 53 procent, av konsumenterna i åldrarna 18-29 har enligt rapporten någon gång använt en digital plånbok. Detta medan endast 38 procent i åldersgruppen 40-49 och 32 procent i åldrarna 50-59 uppger samma sak.
– Den digitala plånboken är en del av en mer omfattande digitalisering av fysiska betalningar. Däremot är det just nu främst unga som tagit sig an metoden. Förmodligen beror detta på digital vana och hög acceptans för ny teknik. 42 procent av alla tillfrågade uppger nämligen att de avstått från användandet av digital plånbok på grund av att man inte är bekant med tekniken, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Köp nu, betala sen – en växande trend
Parallellt med utvecklingen av kontaktlösa betalmetoder har en annan trend inom betalningar uppstått, nämligen ”köp nu, betala sen”, även kallat BNPL. Begreppet innefattar både fakturabetalning, vilket 71 procent av de tillfrågade använt, och delbetalning, vilket 46 procent använt. I Sverige är betalning med faktura särskilt populärt då hela 79 procent av svenskarna svarar att de någon gång betalat genom denna metod.
Rapporten visar att e-handelns framfart är en betydande orsak till fakturabetalningens popularitet. Hela 48 procent svarar nämligen att de valt detta alternativ för att det ger möjlighet att se eller prova produkten innan man betalar för den. Men även om BNPL-lösningar ofta associeras med digital handel kommer det i framtiden bli av större vikt för fysiska butiker att erbjuda metoder som ofta associeras med onlineköp.
– Gränsen mellan vilka metoder som föredras vid fysiska respektive digitala köp håller på att suddas ut och därför kommer det bli viktigt att bredda sitt utbud av betalmetoder. Det kommer även bli av större vikt att hålla sig uppdaterad om vilka metoder som konsumenter föredrar, eftersom detta förändras i allt snabbare takt. Att tillhandahålla rätt betalmetoder kan förhindra bortfall av intäkter då det minskar risken att kunden avbryter sitt köp på grund av betalningen inte kan genomföras på sättet man vill, säger Emma Lindgren.
Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanseras av Svea Bank och som utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar varav detta är den tredje. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenExpert på digital konsumtion
emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 36017.10.2024 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats2.10.2024 07:37:00 CEST | Pressmeddelande
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum