Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
I Sveas senaste AI-undersökning har fler än 500 svenska företagare svarat på frågor om artificiell intelligens. Resultatet visar att andelen som använder den nya tekniken ökat med 300 procent och att intresset fortsätter att stiga. Att var tredje svenskt bolag nu uppger att de drar nytta av tekniken är en markant ökning. Vid samma undersökning för ett år sedan hade endast en av tio, 10 procent, integrerat AI.
Vanligaste användningsområdena
Undersökningen visar att det främst är inom marknadsföring, datahantering och produktion som AI implementerats. Marknadsföring är det område där användningen har ökat mest. Från 40 procent 2023 till 49 procent 2024. Av de som använder AI anser elva procent att verksamhetens lönsamhet ökat i ganska eller mycket hög grad. På frågan om var man ser störst möjligheter att genomföra besparingar med hjälp av artificiell intelligens uppger 58 procent analys av data, följt av marknadsföring samt ekonomi och redovisning på 50 respektive 42 procent.
– Årets resultat visar att AI på allvar vunnit mark bland svenska företag. Att marknadsföring ökar mest beror på att det är ett av de enklare områdena att effektivisera med AI. Programmen är lättillgängliga och ingenting måste byggas in i de egna systemen. Exempelvis finns det många marknadsavdelningar som använder AI-baserade text- och bildredigeringsprogram, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering, Svea Bank.
Kompetens, krångel och säkerhetsrisker
På frågan varför företagare inte väljer att integrera AI svarar 22 procent att de inte besitter den kompetens som krävs, motsvarande siffra 2023 var 19 procent. Resultatet visar samtidigt att andelen företag som uppgett att de inte ser någon nytta med AI-tekniken sjunker. Från 48 procent i fjol till 44 procent 2024.
Även om allt fler företag använder AI finns det många som känner oro. En tredjedel, 27 procent, uppger säkerhetsrisker som ett orosmoment. Nästan lika många, 25 procent, ser risker med att verksamheten kan bli för opersonlig och 20 procent anser att det kan bli för dyrt.
Om AI-undersökningen 2024
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 27 maj – 13 juni 2024. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar, marknads-och försäljningschefer samt andra som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 36017.10.2024 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
Svea tecknar ramavtal med Adda Inköpscentral9.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svea Inkasso har efter upphandling tilldelats ramavtal med Adda, ett företag inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Ramavtalet omfattar inkasso- och påminnelsetjänster inom tre olika delområden. Ramavtalet träder i kraft den 1 september och gäller fyra år framåt.
Svea Banks rapport Payments in the Nordics visar: Sju av tio svenskar har avbrutit ett köp på grund av långa köer5.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fysisk handel riskerar övergivna varukorgar om betalningen i butiken inte går snabbt och smidigt. Det visar Sveas rapport Payments in the Nordics. Sju av tio svenskar har lämnat en butik på grund av långa köer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum