Spetsutbildning ska stävja den alarmerande ingenjörsbristen

Det pågår en fjärde industriell revolution i Sverige. Med hjälp av hög grad automatisering och högteknologisk produktion blir industrin både konkurrenskraftig och miljösmart. Omvandlingen innebär också nya kompetensbehov. Norrbotten bär den globala ledartröjan för den nya typen av grön och tekniskt avancerad industri. En nyckelkompetens i de snabbt växande industrierna är underhållsingenjörer. De ansvarar för underhållsarbetet så de automatiska processerna flyter felfritt. Nu öppnar ansökan till distansutbildningen till underhållsingenjör.

Med tusen miljarder i investeringar i grön industri och ett rekryteringsbehov av tusentals nya medarbetare står de producerande företagen i norra Sverige inför en jätteomvandling. Både företrädare för näringslivet och politiken lyfter kompetensfrågan som en riksangelägenhet. Att lyckas med den tekniska och gröna omvandlingen, liksom kompetensförsörjningen, har många fördelar. Med automation och digitalisering minskas de producerande företagens klimatpåverkan. Vidare är det nyckeln för svenska företags konkurrenskraft mot andra länder. Att lyckas tillsätta rätt teknisk kompetens är med andra ord en vinst för hela samhället. Utbildnings-, matchnings-, och bemanningsbolaget Lernia satsar därför på utbildningen till underhållsingenjör.

– Den globala konkurrensen är stenhård. Behovet av tekniskt utbildad kompetens inom industrin är massiv – och det är därför vi tillsammans med näringslivet startar den här utbildningen, säger Ulla Gustafsson, verksamhetschef på Lernia Yrkeshögskola.

Yrkesrollen spelar en nyckelfunktion när det kommer till att riskminimera driften och öka hållbarheten inom industrierna. Tack vare ett bra underhåll kan utrustningen hålla hela sin tekniska livslängd. Underhållsingenjören tar också hänsyn till nya krav gällande hälsa, säkerhet och miljö. Utbildningen genomförs på halvfart på distans. Därför är upptagningsområdet brett och lämpar sig särskilt väl till den som jobbar extra. Bland framtida arbetsgivare finns bland annat LKAB, Hybrit och SSAB.

– Som underhållsingenjör jobbar man lite bakom kulisserna men spelar en huvudroll för att ha stabila anläggningar som är konkurrenskraftiga. Vi ser en stor efterfrågan på yrket som bara ser ut att öka, säger Mattias Ericsson på företaget Quant.

Ansökningen till utbildningen, som är heldistans på halvfart, är öppen till och med den 15 maj.

801 29 Gävle

Om Lernia
Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens arbetsmarknad. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i över 100 år och bemannat den svenska industrin i 25 år. Lernia omsatte 3,3 miljarder kronor 2022 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 19 900 personer och förmedlade 11 500 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Lernias bokslutskommuniké 2023: Ökade intäkter men ett lägre rörelseresultat16.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Koncernens nettoomsättning för helåret uppgick till 3 482 (3 269) mkr och ökade med 7 procent jämfört med samma period föregående år. Koncernens rörelseresultat minskade för helåret till -11 (44) mkr, till stor del beroende på kostnader för omstrukturering av utbildningsverksamheten (arbetsmarknadsutbildningar och Komvux) som påverkat koncernens rörelseresultat för helåret med -24 (0) mkr. Även bemannings- och rekryteringsverksamheten uppvisar ett lägre resultat jämfört med föregående år främst till följd av högre arbetsgivaravgifter för unga under 23 år.

Lernia stärker erbjudandet, förvärvar relocationföretaget Terminal 510.11.2023 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Lernia har bemannat den svenska industrin i 25 år. Under de dryga två decennierna har den globala konkurrensen hårdnat allt mer. För att svenska företag ska kunna vara konkurrenskraftiga är medarbetare med rätt kompetens en helt avgörande fråga. Samtidigt larmar sju av tio svenska företag som försökt rekrytera om svårigheter med att lyckas. Parallellt med utbildning, bemanning, matchning och internationell rekrytering kan Lernia nu erbjuda relocation- och arbetstillståndstjänster.

Fler än var tionde stockholmare är orolig över att förlora jobbet på grund av AI2.11.2023 08:35:34 CET | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden är i stor förändring. Artificiell intelligens (AI) och automation accelererar omställningstakten och skapar ett stort behov av praktisk och teknisk kompetens. Parallellt backar tillväxten[1] och arbetslösheten spås öka[2]. Ingen annanstans i Sverige används AI av så många som i Stockholm, samtidigt skapar den nya tekniken oro över att man ska bli av med jobbet. Det visar en ny undersökning från kompetensförsörjningsföretaget Lernia. Undersökningen har genomförts av analysföretaget Demoskop och har besvarats av över 5000 svenskar.