Volkswagen-koncernens anställda och återförsäljare uppmuntras att agera för klimatskyddet

- För att uppmärksamma Earth Day har anställda inom Volkswagen-koncernen möjlighet att ägna en timme av sin arbetsdag åt klimatskyddsfrågan
- Koncernchef Oliver Blume: ”Investera i vår planet” är temat för årets Earth Day. Vi på Volkswagen-koncernen tar detta tema bokstavligt genom att investera mer än 52 miljarder euro för framtidens individuella, utsläppsfria mobilitet – mer än någon annan biltillverkare."
En miljon människor värnar om klimatet – varje bidrag räknas!
– Investera i vår planet” är temat för årets Earth Day. Vi tar detta tema bokstavligt genom att investera 52 miljarder euro för framtidens individuella, utsläppsfria mobilitet – mer än någon annan biltillverkare. Andelen elbilar som koncernen säljer har ökat kontinuerligt och uppgick till nästan 7 procent 2022. För Porsche är siffran beräknad till över 80 % globalt till 2030 och samma år bör den ha nått 80 % för märket Volkswagen i Europa. Vi bidrar också till att bygga ut laddningsinfrastrukturen med förnybar energi: vi planerar att bygga cirka 18 000 snabbladdningsstationer i Europa och cirka 45 000 runt om i världen fram till 2025. E-mobilitet är den bästa lösningen för hållbara transporter. Det tror vi verkligen på. Vi tar ett helhetsgrepp i hållbarhetsfrågan: ekonomiskt, miljömässigt och socialt. Med ”Project1Hour” föregår vi med gott exempel på Earth Day och kombinerar sociala och företagsmål med en möjlighet för varje medarbetare. Tillsammans bildar vi en miljonstark kraft för att skydda klimatet, säger koncernchefen Oliver Blume.
– Hållbarhet och klimatskydd är inte något skyltfönster för Volkswagen-koncernen. Engagemanget som våra anställda har visat för ”Project1Hour” talar sitt tydliga språk. Under 2022 kom över 295 000 kollegor med idéer som vi kan använda för att minska vår miljö- och klimatpåverkan både på arbetet och i andra sammanhang. Vi arbetar vidare med detta åtagande under 2023 genom att ytterligare öka vår medvetenhet och omtanke om vår planet. Det här är ett viktigt steg eftersom vi alla vet att vi bara har en jord och att vi måste hantera den varsamt, säger Gunnar Kilian, Volkswagen-koncernens HR-chef.
Daniela Cavallo, ordförande i arbetarrådet, tillägger:
– Arbetstagarrepresentanterna hoppas att ett stort antal personer vill vara med. En timmes arbete för en koncerngemensam personalstyrka på 670 000 anställda innebär en enorm potential. Den här timmen kommer att göra stor skillnad om den resulterar i många kreativa idéer och initiativ som fångar upp och tilltalar medarbetarna. Därför hoppas jag att så många kollegor som möjligt får möjlighet att delta – även personalen på monteringsenheterna.
Under ”Project1Hour” görs kampanjer på olika platser: Vid huvudanläggningen i Wolfsburg inbjuder produktionschefen Christian Vollmer anställda till en cykeltur till anläggningen för att visa på hållbar pendling. Astrid Fontaine, ledamot i koncernledningen för Volkswagen Transportbilar, uppmanar de anställda att organisera pendlingen till jobbet på ett aktivt/sportigt sätt och att bilda bilpooler. Porsche finansierar användningen av lokal kollektivtrafik för de anställda under en dag.
På Volkswagen Group Technology och på många Volkswagen-restauranger i Tyskland pågår kampanjer om vegetariska och veganska måltider. Bentley-matsalen i Crewe, England, fokuserar också på en växtbaserad meny för kampanjperioden, tillsammans med allmänna tips för en hälsosam och klimatpositiv livsstil. Liknande initiativ görs även på Volkswagen Group Sverige.
Volkswagen Group of America organiserar en återvinningskampanj och erbjuder anställda och kunder möjligheten att lämna in bärbara datorer, mobiltelefoner, batterier och andra små elektroniska enheter för återvinning. Dessutom pågår avfallsinsamlingskampanjer på flera platser, till exempel på Herndons huvudkontor och i Auburn Hills: anställda plockar upp skräp i allmänna parker och på anläggningarna.
CARIAD, koncernens dotterbolag för programvara, har som mål att vara netto-CO2-neutralt till 2025 och organiserar en Green Tech Week för sina anställda med information om hur programvara kan bidra till att minska CO2-avtrycket. Dessutom anordnas expertsamtal, workshops och digitala rensningsmöten.
Volkswagen-koncernen var den första biltillverkaren att ansluta sig till Parisavtalet redan 2018. Strategin och företagsmålen syftar till att hela koncernen ska vara klimatneutral senast 2050. Detta mål omfattar bilar, fabriker och processer. Hållbarhet är ett av tio strategiska åtgärdsområden som Volkswagen-koncernen arbetar vidare med fullt ut under ledning av koncernchefen Oliver Blume. Sponsor för det strategiska initiativet i koncernledningen är Manfred Döss, ledamot med ansvar för integritet och juridik, som kommer att se till att åtgärder och måluppfyllelse regelbundet utvärderas.
Volkswagen-koncernen knyter ”Project1Hour” till globala Earth Day den 22 april. Earth Day startade i USA 1970, uppmärksammas varje år den 22 april och har utvecklats till en global miljörörelse under mer än 50 år. Cirka 20 miljoner människor deltog i den första Earth Day. Idag är det över 200 miljoner. Det globala evenemanget står för mångfacetterade aktiviteter med fokus på ett brett spektrum av miljö- och klimatskyddsfrågor och för ett åtagande att gemensamt skapa viktiga miljö- och klimatlösningar. Temat för årets internationella Earth Day är ”Invest in Our Planet”.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Dokument
Länkar
Om

Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje
+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se
Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT/CUPRA, VolkswagenTransportbilar och Porsche.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen-koncernen utnyttjar nya vinstmöjligheter inom hållbar mobilitet6.9.2023 10:11:07 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen har gjort avgörande framsteg inom sina fyra branschledande teknikplattformar. Företaget drar också nytta av ytterligare mycket attraktiva vinstmöjligheter som en del av sin omvandling från en traditionell biltillverkare till en integrerad mobilitetsleverantör genom att utöka sin verksamhet inom hållbar mobilitet.
Volkswagen-koncernen delar med sig av framtidsplaner – starkare fokus på designorientering3.9.2023 21:08:54 CEST | Pressmeddelande
”Success by Design” var årets motto på Volkswagen Group Media Night. VD Oliver Blume presenterade de viktigaste resultaten av Volkswagen-koncernens omorganisation och fastställde utformningen av den framtida designstrategin.
Volkswagen-koncernen omorganiserar inköp av halvledare28.8.2023 15:22:53 CEST | Pressmeddelande
En ny strategi för inköp av delar med elektroniska komponenter ska säkra försörjningen och därmed säkertälla en ledande position vad gäller teknik och konkurrenskraft.
Volkswagen-koncernen redovisar solida resultat för första halvåret och stärker sin strategiska position i Kina28.7.2023 08:30:51 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen redovisade solida resultat för första halvåret 2023, med stigande försäljningsintäkter och ett starkt underliggande rörelseresultat. Detta är i linje med koncernens strategi ”value over volume”, som tillkännagavs på den senaste kapitalmarknadsdagen.
Volkswagen-koncernen ökade leveranserna av elbilar med cirka 50 procent under det första halvåret17.7.2023 12:12:28 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen ökade sina leveranser av helt eldrivna bilar med 48 procent till 321 600 bilar under första halvåret, jämfört med samma period föregående år. Elbilsandelen av de totala leveranserna ökade till 7,4 procent under årets första sex månader, vilket är en ökning från 5,6 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum