Lidl välkomnar Matriket - ska göra det lättare att hitta svensk mat

Under Matriket samlar nu Lidl Sverige alla sina egna produkter som har ”Från Sverige”-märkningen. Det innebär att de är odlade, producerade, födda och uppfödda i Sverige.
– Vi vill göra det enklare för våra kunder att hitta våra prisvärda svenska varor. Under varumärket Matriket samlar vi våra noggrant utvalda produkter av hög kvalitet från svenska gårdar och producenter. Här finns mejeriprodukter, spannmål, grönsaker och chark. Matriket är en kvalitetsmärkning som kommer underlätta för våra kunder som letar efter svensk mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris. Det här är vårt sätt att synliggöra och öka tillgängligheten till bra råvaror som inspirerar till matglädje, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Med Matriket fördjupar Lidl Sverige samarbetet med svenska bönder, odlare och producenter över hela landet. Samtidigt renodlar livsmedelskedjan sortimentet för att göra det enkelt för kunderna att hitta det som de letar efter i butikerna. Matriket ersätter Lidl Sveriges egna varumärken Enebacken, Ängens, Kvarnvingen och Himlajord.
I samband med lanseringen finns det över 100 Matriket-varor i Lidls 204 butiker runt om i Sverige. På sikt kommer antalet att överstiga 250. Utrullningen av Matriket är påbörjad och från och med den 17 april lyfts det nya varumärket brett i Lidls butiker.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder





Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls aioli högt rankad i test26.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges sortiment samlar pallplaceringar på hög i oberoende tester. I Svenska Dagbladets aioli-test hamnar Lidls Chef Select Aioli i toppen. Med omdömen som ”fast och fluffig i konsistensen med en len och mild vitlökssmak” kammar Lidls aioli hem en andraplats med 5 av 6 i betyg.
Idag är det 20 år sedan Lidl öppnade i Sverige25.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag den 25 september är det exakt 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Livsmedelskedjan, som idag har 205 butiker från Trelleborg i söder till Boden i norr, har långsiktiga planer att fortsätta växa. Enligt färska siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl. Målsättningen är en marknadsandel på minst 10 procent.
Lidls frysta kycklingbröstfiléer topptestas20.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I ett nytt test från Expressen Allt om Mat jämförde smakpanelen fryst kycklingbröstfilé från olika varumärken. Ännu en gång uppmärksammas Lidls egna varumärken i ett produkttest. Med omdömen som ”Naturlig och god smak av kyckling” placerade sig Lidl på en delad andraplats med två andra varumärken.
Tävla med Lidl Plus – vinn en elbil11.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Köp mat – vinn en bil. Med anledning av att Lidl firar 20 år i Sverige drar livsmedelskedjans nya tävling, med priser till ett sammanlagt värde av 800 000 kronor, äntligen igång. Förstapriset är en ny elbil från MINI Cooper och bland övriga priser finns resor till Legoland och Kroatien samt en vespa. Tävlingen riktar sig till medlemmar i Lidl Plus och pågår till och med den 1 oktober.
Bäst i test: Lidls pesto är solklar panelfavorit8.9.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets senaste test har panelen testat tio sorter pesto från olika varumärken. Ännu en gång kammar Lidl hem en förstaplacering, denna gång med Chef Select Pesto, och blir utnämnd till panelens solklara favorit med motiveringar som ”fin grön pesto som ser ut som något man själv slängt ihop lagom till att gästerna dyker upp”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum