Region Stockholm och MTR måste ta ansvar för situationen på pendeltågen
- Kollektivavtalet gäller fortfarande, därför har våra medlemmar fredsplikt. Om man inte är sjuk så ska man gå till jobbet som vanligt på pendeltågen, säger Niklas Simson, biträdande förhandlingschef på Fackförbundet ST.
Deltagande i en vild strejk kan leda till negativa konsekvenser för de arbetstagare som deltar. Förutom skadestånd för de strejkande kan vilda strejker även leda till nedstängda verksamheter och uppsagda anställningar.
Som fackliga företrädare för en stor del av pendeltågens personal driver Fackförbundet ST just nu flera tvister mot operatören MTR som har sin grund i Trafiknämndens beslut att ersätta tågvärdarna ombord med kameror. Beslutet innebar att lokförarna ensamma ansvarar för såväl ombordstigning som utrymningsansvar vid nödsituationer. Men skyddsombuden på pendeltågen har återkommande varnat för att lösningen inte är godtagbar varken för passagerarsäkerheten eller för lokförarnas arbetsmiljö.
- Det grundläggande felet är att det fattas ett politiskt beslut om att avskaffa tågvärdarna, utan att konsekvenserna utretts och accepterats av den lokala skyddsorganisationen med skyddsombuden. Därigenom har operatören MTR blivit tvungna att genomföra något som vi menar strider mot lagen, säger Niklas Simson.
MTR och Region Stockholms trafiknämnd fattade sommaren 2021 beslutet att införa kameror på pendeltågen som ett stöd för lokförarna vid av- och påstigning vid perrong. Nästan omedelbart kallade arbetsgivaren MTR till förhandlingar om verksamhetsförändring och borttagande av tågvärdarna. De fackliga organisationerna protesterade och menade att övervakningskamerorna inte är till någon som helst hjälp om en ensam lokförare måste hantera en nödsituation på ett pendeltåg.
När MTR trots det fortsatte att genomdriva förändringen mot skyddsombudens godkännande sattes Arbetsmiljölagen ur spel. När försöksverksamheten inleddes under december 2022 hävdade MTR att alla riskbedömningar hade gjorts och att säkerheten kunde garanteras. Men Arbetsmiljöverket utdömde ändå ett vitesföreläggande för MTR för att man inte kunnat presentera riskbedömningar som visat att den tilltänkta lösningen fungerar.
Trots hotet om vite genomdriver man processen med den politiska majoritetens goda minne.
Under pressen från namninsamlingar och medial uppmärksamhet utlovar sedan Trafiknämnden en förnyad oberoende granskning av ärendet. Denna genomförs utan att fackliga företrädare eller skyddsombud bereds möjlighet att delta.
- Det är anmärkningsvärt att först när utredningen är färdig och det slutliga politiska beslutet i trafiknämnden fattat, så erbjuds vi som fackliga företrädare att vara med och utvärdera denna oberoende granskning. En av de bärande tankarna bakom svensk arbetsmiljölagstiftning är att arbetsgivare och skyddsombud hanterar förändringar i arbetsmiljö tillsammans innan de genomförs, inte i efterhand. Det är bakvänt, säger Niklas Simson.
För närvarande pågår fortfarande Arbetsmiljöverkets inspektion av hur MTR hanterat förändringen på bemanningen ombord på pendeltågen. Fackförbundet ST driver också flera tvister gentemot MTR, bland annat om hindrande av skyddsombud.
Nyckelord
Kontakter
Anders MaxsonPress- och opinionsansvarig
Tel:08-790 52 73anders.maxson@st.orgOm
ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. ST är fackförbundet för alla som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag. Vårt motto är "En arbetsplats - en fackförening". Alla är välkomna som medlemmar, oberoende av utbildning, befattning och arbetsuppgifter. Det ger inflytande, styrka och ökar gemenskapen.
Följ Fackförbundet ST
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fackförbundet ST
Flera förbättringar i avtalet för anställda inom Sveriges järnvägsinfrastruktur13.5.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lönehöjningar i nivå med märket, höjt OB-tillägg och en gemensam satsning mot hot och våld – det är några av Fackförbundet STs vinster i det nya kollektivavtalet för medlemmar inom bransch järnvägsinfrastruktur. Dessutom får deltidsanställda nu rätt till övertidsersättning från första timmen – en efterlängtad förbättring.
Nytt avtal klart för spårtrafiken2.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Löneökningar på 6,4 procent på två år och en stärkt individgaranti. Det är resultatet av avtalsförhandlingarna inom spårtrafiken. Dessutom kan deltidsanställda räkna med högre övertidsersättning framöver. Parterna har också kommit överens om att intensifiera arbetet för förkortad arbetstid.
Fackförbundet ST: Ge medarbetarna större inflytande över distansarbete23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Distansarbete är här för att stanna. Det slår Fackförbundet ST fast i en ny rapport och uppmanar arbetsgivarna att ge medarbetarna större inflytande över hur det ska regleras. Det är ett av STs krav i 2025 års avtalsrörelse inom staten.
Arbetslösheten kräver insatser – inte effektiviseringar15.4.2025 10:20:50 CEST | Pressmeddelande
Sverige har en historiskt hög arbetslöshet som kräver en aktiv arbetsmarknadspolitik från regeringen. Men istället för att presentera stora satsningar i vårbudgeten för fler i jobb fortsätter regeringen på den inslagna vägen med besparingar på myndigheter och en arbetsmarknadspolitik som mest handlar om ökade krav.
Nya regler för säkerhetsprövningar litet steg i rätt riktning14.4.2025 09:45:59 CEST | Pressmeddelande
Fackförbundet ST ser i stora drag positivt på förslaget till ny lagstiftning för säkerhetsprövningar av anställda. Förbundet menar dock att förslaget fortfarande saknar viktiga tydliggöranden kring hur prövningar av personers lämplighet ska göras, vilka faktorer som ska få spela in i bedömningen, och framför allt hur ett beslut om säkerhetsklassning ska överprövas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum