Region Stockholm och MTR måste ta ansvar för situationen på pendeltågen
- Kollektivavtalet gäller fortfarande, därför har våra medlemmar fredsplikt. Om man inte är sjuk så ska man gå till jobbet som vanligt på pendeltågen, säger Niklas Simson, biträdande förhandlingschef på Fackförbundet ST.
Deltagande i en vild strejk kan leda till negativa konsekvenser för de arbetstagare som deltar. Förutom skadestånd för de strejkande kan vilda strejker även leda till nedstängda verksamheter och uppsagda anställningar.
Som fackliga företrädare för en stor del av pendeltågens personal driver Fackförbundet ST just nu flera tvister mot operatören MTR som har sin grund i Trafiknämndens beslut att ersätta tågvärdarna ombord med kameror. Beslutet innebar att lokförarna ensamma ansvarar för såväl ombordstigning som utrymningsansvar vid nödsituationer. Men skyddsombuden på pendeltågen har återkommande varnat för att lösningen inte är godtagbar varken för passagerarsäkerheten eller för lokförarnas arbetsmiljö.
- Det grundläggande felet är att det fattas ett politiskt beslut om att avskaffa tågvärdarna, utan att konsekvenserna utretts och accepterats av den lokala skyddsorganisationen med skyddsombuden. Därigenom har operatören MTR blivit tvungna att genomföra något som vi menar strider mot lagen, säger Niklas Simson.
MTR och Region Stockholms trafiknämnd fattade sommaren 2021 beslutet att införa kameror på pendeltågen som ett stöd för lokförarna vid av- och påstigning vid perrong. Nästan omedelbart kallade arbetsgivaren MTR till förhandlingar om verksamhetsförändring och borttagande av tågvärdarna. De fackliga organisationerna protesterade och menade att övervakningskamerorna inte är till någon som helst hjälp om en ensam lokförare måste hantera en nödsituation på ett pendeltåg.
När MTR trots det fortsatte att genomdriva förändringen mot skyddsombudens godkännande sattes Arbetsmiljölagen ur spel. När försöksverksamheten inleddes under december 2022 hävdade MTR att alla riskbedömningar hade gjorts och att säkerheten kunde garanteras. Men Arbetsmiljöverket utdömde ändå ett vitesföreläggande för MTR för att man inte kunnat presentera riskbedömningar som visat att den tilltänkta lösningen fungerar.
Trots hotet om vite genomdriver man processen med den politiska majoritetens goda minne.
Under pressen från namninsamlingar och medial uppmärksamhet utlovar sedan Trafiknämnden en förnyad oberoende granskning av ärendet. Denna genomförs utan att fackliga företrädare eller skyddsombud bereds möjlighet att delta.
- Det är anmärkningsvärt att först när utredningen är färdig och det slutliga politiska beslutet i trafiknämnden fattat, så erbjuds vi som fackliga företrädare att vara med och utvärdera denna oberoende granskning. En av de bärande tankarna bakom svensk arbetsmiljölagstiftning är att arbetsgivare och skyddsombud hanterar förändringar i arbetsmiljö tillsammans innan de genomförs, inte i efterhand. Det är bakvänt, säger Niklas Simson.
För närvarande pågår fortfarande Arbetsmiljöverkets inspektion av hur MTR hanterat förändringen på bemanningen ombord på pendeltågen. Fackförbundet ST driver också flera tvister gentemot MTR, bland annat om hindrande av skyddsombud.
Nyckelord
Kontakter
Anders MaxsonPress- och opinionsansvarig
Tel:08-790 52 73anders.maxson@st.orgOm
ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. ST är fackförbundet för alla som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag. Vårt motto är "En arbetsplats - en fackförening". Alla är välkomna som medlemmar, oberoende av utbildning, befattning och arbetsuppgifter. Det ger inflytande, styrka och ökar gemenskapen.
Följ Fackförbundet ST
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fackförbundet ST
Informationsplikt varken rättssäkert eller effektivt12.3.2025 08:49:22 CET | Pressmeddelande
Fackförbundet ST avstyrker införandet av en informationsplikt för statliga tjänstemän att rapportera personer som saknar tillstånd att vistas i landet. Förbundet menar att förslaget undergräver rättssäkerheten, och anser dessutom att den bakomliggande utredningen inte kunnat visa hur informationsplikten på ett effektivt sätt skulle minska skuggsamhället. Det skriver förbundet i sitt remissvar på utredningen Vissa åtgärder för stärkt återvändandeverksamhet och utlänningskontroll (SOU 2024:80).
Fackförbundet ST kräver slopad karensdag10.3.2025 16:00:44 CET | Pressmeddelande
Dagens karensdag leder till stor ojämlikhet mellan den som alltid måste vara på plats på jobbet och den som kan arbeta hemifrån. När Fackförbundet ST idag lämnar över yrkanden till arbetsgivarparterna inom högskoleområdet och järnvägsinfrastruktur, är slopad karensdag därför ett av de viktigaste förhandlingskraven. ST vill också genomföra en arbetstidsförkortning och utöka möjligheten att arbeta på distans.
Statligt anställda utsätts för sexuella trakasserier från medborgare6.3.2025 09:00:49 CET | Pressmeddelande
Sexuella trakasserier på arbetsmarknaden är fortfarande ett allvarligt problem, det visar Fackförbundet STs nya rapport Sexuella trakasserier på jobbet. Mer än var femte ung kvinna som jobbar inom staten eller på statligt uppdrag uppger att hon blivit utsatt för sexuella trakasserier.
Fackförbundet ST stämmer staten för Rebellmammans uppsägning4.3.2025 13:02:08 CET | Pressmeddelande
Fackförbundet ST har idag lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt för att Energimyndigheten skiljde den så kallade Rebellmamman från sin anställning vid myndigheten. ST menar att anställningens avslutning är en repressalie för att hon nyttjat sin yttrandefrihet och demonstrationsfrihet, och därigenom har staten kränkt hennes grundläggande fri- och rättigheter. För hennes räkning kräver fackförbundet ST ett skadestånd om 200 000 kronor, samt ersättning för förlorad arbetsinkomst för fem månader.
Tågpersonal kräver slopad karensdag20.2.2025 10:27:54 CET | Pressmeddelande
Slopad karensdag och sjuklön från dag 1. Det är ett av kraven som Fackförbundet ST ställer när avtalen inom spårtrafiken nu ska omförhandlas. ST kräver också att ensamarbetet avskaffas för de mest olycksdrabbade tjänsterna. I likhet med förbundets generella förhandlingsprincip kräver ST även en siffersatt löneutveckling.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum