Oberoende miljömärkning trumfar gröna löv
Att kunna välja mer hållbara leveransalternativ är viktigt för många konsumenter – det uppger 4 av 10 av tillfrågade svenska konsumenter. Lika många tycker det är viktigt att online-butiken har utförlig information om miljömärkningar och hållbarhetsarbete på sin hemsida. Men det finns en väsentlig skillnad i tilliten till hållbarhetsmärkningar, utfärdade av oberoende organisationer jämfört med att märka transporten med hållbarhetsrelaterade ikoner eller uttryck som klimatsmart till exempel. 64 % av de svenska konsumenterna litar mer på leveranser med hållbarhetsmärkningar som utfärdas av oberoende organisationer. Undersökningen visar att tilliten är låg,43 %, till hållbarhetsrelaterade ikoner, gröna löv till exempel utan koppling till befintlig märkning.
– Med miljömärkning i check-outen förenklas de komplexa valen för konsumenter så att de också kan bidra till den omställning av transportsektorn som är nödvändig. Det är bråttom att uppnå såväl nationella som globala klimat- och miljömål, säger Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning.
Nordisk Miljömärkning har utvecklat Svanenmärkning för ett helt nytt område: e-handelstransporter. Kriterierna har efter remiss fastställts av den oberoende nordiska miljömärkningsnämnden och transport- och logistikföretag kan nu ansöka om att Svanenmärka sitt nätverk av e-handelstransport. Om företaget uppfyller kraven blir deras leveransval Svanenmärkta. Syftet är att vägleda konsumenter till mer hållbara val av e-handelsleverans i check- outen.
Kriterierna tar ett samlat grepp om klimat, energieffektivitet men även arbetsvillkor. Sociala frågor rankas högt bland konsumenterna, då det har uppmärksammats brister i arbetsvillkor inom transportbranschen. Genom en god dialog med transportarbetarförbunden har arbetsrättsliga krav tagits fram. Kraven har anpassats efter de nordiska länderna, eftersom förhållandena i länderna skiljer sig åt.
Miljömärkning i check-outen är ett effektivt sätt att hjälpa konsumenter till mer hållbara val av leverans, konstaterar myndigheten Trafikanalys i sin rapport till regeringen. Men det är problematiskt med företagens egna miljöpåståenden och Trafikanalys lyfter Svanens märkning för e-leveranser som ett bra initiativ.
Engagemanget från både transportörer, logistikoperatörer och e-handelsbranschen har varit stort. Inom ramen för Energimyndighetens forum för märkning av gods- och e-handelstransporter har olika aktörer kunnat mötas vilket har varit mycket värdefullt i utvecklingen av kriterierna.
– Många transportföretag arbetar idag offensivt med att minska sina klimatutsläpp. De har länge efterfrågat ett trovärdigt sätt att kommunicera sitt arbete. Med Svanenmärkningen får de en robust märkning som 95 % av de nordiska konsumenterna känner igen. Det blir spännande att se vilka e-handlare som kommer att gå i täten för att erbjuda Svanenmärkt leverans och vilka transportföretag som blir först med att klara kraven, säger Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning.
Faktaruta: Klimat, energieffektivitet och arbetsvillkor i Svanens krav:
- Minskar klimatpåverkan i transportnätverket.
- Stimulerar fossilfria hemleveranser.
- Ökar energieffektiviteten.
- Fastställer en god initial nivå på fordonsflottan, som höjs successivt genom investeringar i el, vätgas- och biogasfordon.
- Fokuserar på förnybara och mer hållbara drivmedel (ingen palmolja eller PFAD), vars andel stegvis ökar.
- Främjar anställningsvillkor i enlighet med kollektivavtal eller motsvarande.
- Ger ekonomiska incitament för minskad luft i e-handelsförpackningar.
Vem kan Svanenmärka? Nordiska transport- och logistikföretag kan ansöka om att bli licensinnehavare. Efter godkänd licensieringsprocess kan de erbjuda e-handelsföretag en Svanenmärkt e-handelstransport. I check-outen kan konsumenter välja ett Svanenmärkt leveransalternativ.
Projektet är en del av Nordiska ministerrådets initiativ ”Hållbar livsstil”, som ska göra det lättare för nordiska medborgare att göra hållbara val i vardagen.
Källor:
Handels utredningsinstitut HUI, genomförde en studie med 2 000 nordiska konsumenter samt referensgrupper med såväl konsumenter och e-handelsföretag på uppdrag av Nordisk miljömärkning (2022). Läs mer om studien här Svenska konsumenter litar mer på oberoende märkning - svanen.se
Läs mer i kriterier och FAQ E-handelstransporter 111 (svanen.se)
Trafikanalys 2022 Hållbara leveransval Hållbara leveransval i e-handeln (trafa.se)
För mer information: Sara Bergman, projektledare på Nordisk Miljömärkning, sara.bergman@svanen.se, +46 76 948 64 58.
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Nya CSRD-reglerna – Svanen förenklar städföretagens rapportering12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny analys visar att Svanens krav för städtjänster underlättar företagens rapportering av hållbarhetsdata enligt Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD. År 2025, ska företag rapportera hållbarhetsdata för 2024.
Nya krav på fastighetsdrift kan minska klimatavtrycket25.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu är det möjligt att Svanenmärka fastighetsdrift, vilket kommer att ge fastighetsägaren ett verktyg för en effektiv fastighetsdrift och för att minska klimatavtrycket.
Mindre klimatavtryck med Svanenmärkt e-handelstransport15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny analys visar att klimatavtrycket för e-handelstransporter skulle kunna minska med minst 41 % i Sverige. Det tack vare Svanens krav, som bidrar till omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Resultatet av analysen presenteras idag tisdagen 15 oktober vid Sustainable Living Summit, som arrangeras av Nordregio i Stockholm.
Hälften av de nordiska konsumenterna har berövats natur19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Miljöförstöring och klimatförändringar leder till att varannan nordbo har förlorat för dem viktig natur. Nordens konsumenter är villiga att göra uppoffringar i sin livsstil för att bidra till att återställa naturen. Men de hindras av greenwashing och köp- och släng-ekonomi. De vill att företag och politiker ska agera för att göra det enkelt att välja rätt.
Gör skillnad för klimatet med träningströjan29.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om alla som sprang Blodomloppet hade valt en Svanenmärkt träningströja så skulle det spara in 21 ton CO2-eq. Svanen ställer krav på att syntetfiber i polyesterplagg ska vara återvunna, i syfte att minska resursanvändningen och växthusgasutsläppen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum