Priset och frukostbuffén viktigare än läget när svenskarna väljer hotell
Tickets Sifoundersökning visar att över hälften av svenskarna, närmare bestämt 56 procent, anser att ett prisvärt hotell är en av de mest betydelsefulla faktorerna när de väljer var de ska bo under sin resa. Det är dock tydligt att det finns en stor skillnad mellan åldersgrupperna när det gäller jakten på prisvärda hotell. I åldersgruppen 18-30, anser hela 72 procent att ett prisvärt hotell är det viktigaste när de bokar boende, medan endast 41 procent av åldersgruppen 66-79 år håller med om detta.
- Det är tydligt att svenskarna lägger stor vikt vid att få valuta för pengarna när de söker efter hotell till sin resa i dessa tider. Detta gäller i synnerhet yngre resenärer, som vanligtvis inte har lika hög inkomst eller besparingar. Samtidigt är en god frukostbuffé och ett läge nära planerade aktiviteter också avgörande faktorer för att skapa den ultimata hotellupplevelsen, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.
En av de faktorer som svenskarna prioriterar högt när de bokar hotell är en god och varierad frukostbuffé. Detta hamnar på en imponerande andraplats i listan, och 39 procent av svenskarna listar detta som en av de viktigaste faktorerna vid hotellbokning. Många svenskar uppskattar en god frukostbuffé på semestern, oavsett om man planerar en aktiv eller avkopplande dag. En varierad frukostbuffé på hotellet kan förbättra resans totala upplevelse genom att erbjuda lokala rätter och specialiteter. Svenskar ser en väl tilltagen frukostbuffé som en viktig del av hotellupplevelsen eftersom det ger en bra start på dagen och möjlighet att upptäcka nya smaker och rätter.
Medan vissa resenärer föredrar att tillbringa semestern vid hotellpoolen eller på en näraliggande strand, så vill andra fylla semestern med utflykter och aktiviteter. För dem är det också viktigt att hotellet ligger nära de platser som de planerar att besöka, och 27 procent av svenskarna anger detta som en av de viktigaste sakerna när de väljer hotell. Detta är en ökning från 19 procent jämfört med innan pandemin. Då var många bara ute efter sol och bad på semestern, medan man nu i större utsträckning är ute efter utflykter och upplevelser.
De fem viktigaste sakerna när vi väljer hotell
- Att det är prisvärt (56 procent)
- Att en bra frukostbuffé ingår (39 procent)
- Att det ligger nära ens planerade aktiviteter (27 procent)
- Att det har bra service (24 procent)
- Att sängarna är av god kvalité (23 procent)
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval (andel av svenskarna som listar detta som en av de viktigaste sakerna när man väljer hotell).
Nyckelord
Kontakter
Vincent GoodbrandPR och kommunikationsansvarig
Tel:076-148 04 62vincent.goodbrand@ticket.seBilder
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Seniorer blir allt viktigare för resebranschen9.10.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning framgår det tydligt att seniorer är ett allt viktigare kundsegment för resebolagen, särskilt i dagens ekonomiskt utmanande tider. Trots stigande resepriser och ökande levnadskostnader sticker denna grupp ut som en stabil kundgrupp, vilket bidrar till en positiv inverkan på branschen.
Europa lockar svenska höstlovsresenärer2.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets senaste bokningsstatistik avslöjar att europeiska destinationer lockar flest svenskar under höstlovet 2024. London fortsätter att vara den populäraste destinationen, medan Cypern och Paris upplever en stark tillväxt i antalet bokningar. Även Teneriffa har seglat upp på Tickets topp 10-lista med en imponerande ökning på hela 53 procent.
Reseexperternas tips inför resan – 3 viktiga saker att tänka på25.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med hösten och vintern på ingång är det ett perfekt tillfälle att börja planera inför nästa resa. Oavsett om det är soliga stränder, livliga storstäder eller en avkopplande weekend som lockar, kan rätt förberedelser göra stor skillnad för semestern. För att få ut det mesta av resan och undvika vanliga misstag, har reseexperterna på Ticket samlat smarta tips. Här är tre viktiga saker att tänka på för en bekvämare och mer bekymmersfri resa.
Stora skillnader mellan Generation Z och Millennials resvanor17.9.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
En Sifo-undersökning från resebyrån Ticket belyser intressanta skillnader i hur Generation Z och Millennials reser. Trots att båda åldersgrupperna lockas av sol och bad, väljer fler inom Generation Z äventyrsresor, medan Millennials prioriterar tid med familjen. Resultatet ger en inblick i hur bland annat livssituationer och ekonomin påverkar deras sätt att resa.
Trycket på sensommarresor ökar – Amsterdam årets raket10.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler svenskar förlänger sommaren med resor utomlands, och den senaste bokningsstatistiken från resebyrån Ticket visar på ett fortsatt starkt intresse. Medelhavsdestinationer som Mallorca och Malaga är fortfarande i topp men storstäder som Amsterdam, som har utsetts till årets raket, lockar nu en växande skara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum