Andreas Landmark blir AI-general på Aftonbladet
Nyheterna om AI avlöser varandra i flödet och för journalistiken innebär den nya tekniken flera utmaningar. Det är lättare än någonsin att skapa fejkade nyhetsbilder och vem som helst kan numera producera enorma mängder innehåll med ett knapptryck.
Men AI-verktygen kan också användas journalistiskt, som verktyg i helt nya typer av granskningar och researcharbete. AI kan också utveckla nya sätt för användare att ta del av nyheter.
– Det är helt avgörande att vi som mediehus är insatta och förstår utvecklingen inom AI för att säkerställa vår position och vår journalistik. Vi ska vara i framkant och ta vara på möjligheterna, men samtidigt vaksamma för de risker tekniken också innebär, säger Aftonbladets publisher Martin Schori.
Uppdraget som AI-general är en projektroll som ska arbeta nära redaktionella och tekniska team för att säkerställa en effektiv och ansvarsfull användning av AI. Rollen innebär också att bevaka och analysera trender inom AI samt att utbilda och informera medarbetare om AI-teknikens möjligheter och risker.
– Journalistikens roll blir viktigare än någonsin i och med den nya tekniken, för AI kommer att påverka samhället vare sig vi vill eller inte. Vi måste kunna berätta om vår nya samtid och samtidigt använda och implementera AI ansvarsfullt, säger Andreas Landmark.
Aftonbladet har nyligen lanserat en AI-policy och använder redan idag AI för att texta videos och automatiskt transkribera intervjuer. Samtidigt pågår AI-utveckling inom hela mediekoncernen Schibsted. Ett exempel på en framgångsrik teknikutveckling är Aftenposten i Norge som nyligen introducerade en AI-röst som läser upp nyhetsartiklar.
Andreas Landmark går in i uppdraget som AI-general omgående och ersätts under projektet av biträdande videochef Lina Törnqvist.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Landmark, AI-general. Telefon: 070-162 25 36. E-post: andreas.landmark@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
