Sveriges officiella kanaler viktig tillgång för Sverige
Svenska institutet ansvarar för Sveriges officiella kanaler i sociala medier på engelska, arabiska och ryska med över 3 miljoner följare. Här för myndigheten dagligen dialog med följare och skapar genom långsiktig, löpande och strategisk kommunikation förtroende för och relationer med Sverige.
I januari 2022 noterade SI en ökning av inlägg som handlade om att svenska myndigheter systematiskt omhändertar barn med företrädesvis muslimsk bakgrund. Antalet inlägg på främst Twitter ökade och spreds med en hastighet som vi aldrig tidigare sett. Under den mest intensiva fasen hade SI:s arabiska konto på Twitter närmare 3 000 kommentarer och 1 100 omnämningar på en vecka.
I februari kunde Myndigheten för psykologiskt försvar (MFP) konstatera att det rörde sig om en informationspåverkanskampanj med vilseledande information om Sverige.
SI:s arbete under kampanjen
Tack vare etablerade kanaler med väl upparbetad dialog med följare på sociala medier kunde SI snabbt agera som Sveriges röst och besvara de mest akuta frågorna. De arabiska kanalerna har 1 556 000 miljoner följare på Facebook, Instagram och Twitter. SI sammanfattade frågor i kanalernas kommentarsfält som krävde utförligare svar och tog initiativ till samarbete med andra myndigheter för att korrekt information skulle finnas på arabiska.
– SI-redaktionernas kunskap om och relation till följarna i sociala medier kombinerad med våra analyser av samtalet om Sverige i sociala medier och internationell press ger oss gedigna insikter. Förhoppningen är att dessa kan bidra vid liknande incidenter i framtiden, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Försvarshögskolans rapport tydliggör behovet av konsekvent bemötande av desinformation och felaktiga påståenden och mer resurser till aktörer som kan utgöra positiva motkrafter och som kan kommunicera till målgrupper utomlands.
– LVU-kampanjen satte ljuset på hur Sverigekanalernas långsiktiga och etablerade relationer med utländska målgrupper kan vara en tillgång för Sverige. Att bygga relationer och förtroende skapar sällan omedelbara och mätbara resultat men bör ses som en investering för Sverige.
Nästa steg för SI
SI:s arbete i samband med kampanjen har lett till ett uppdrag från regeringen att bistå Socialstyrelsen med att undersöka och sammanställa den information som sprids om svensk socialtjänst. SI ska ihop med andra aktörer motverka desinformation på detta område.
Myndigheten kommer även att stärka kommunikationen på arabiska och analysera effekten av kampanjen i de aktuella länderna.
Ny rapport om LVU-kampanjen
Försvarshögskolan publicerade i dag, på uppdrag av MPF, en rapport som studerar uppkomsten och utvecklingen av påverkanskampanjen. LVU-kampanjen och dess följder. Rapporten är författad av Linda Ahlerup och Magnus Ranstorp och finns att läsa här.
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder

Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
