7-stegsraket för att ta bort båtbottenfärgen säkert

Att måla om båtbotten är något som de flesta båtägare behöver göra med jämna mellanrum. För att hålla skrovet fritt från påväxt av främst havstulpaner.
– Många gör det varje år, men vi vill att man frågar sig själv om det verkligen behövs. Det allra bästa för miljön är nämligen att helt enkelt låta bli, säger miljöhandläggaren Lina
Petersson.
De vanligaste aktiva substanserna i färgen innehåller kopparbaserade ämnen, som läcker ut och sprids i miljö och vatten. Koppar är godkänt i viss koncentration om man har båten i havet, men bottenfärg på äldre båtar innehåller ofta det numera förbjudna och mycket giftiga ämnet tributyltenn (TBT).
Om man ändå bestämmer sig för att måla om sin båt bör man tänka till ordentligt i förväg.
– Det är väldigt viktigt att den gamla färgen tas bort på rätt sätt. Men följer man vår rekommendation är risken att sprida farliga ämnen omkring sig vid sanering mycket liten, säger Lina Petersson.
Fyra metoder att välja på
Enligt den gemensamma rekommendationen som bland annat Transportstyrelsen står bakom finns det fyra metoder som lämpar sig bra om de utförs på rätt sätt. Dessa är:
- slipning, kopplad till dammsugare
- torrskrapning, kopplad till dammsugare
- blästring med sand eller kolsyra (sämst för miljön då denna metod skapar mest spridning av miljöfarliga ämnen, bör utföras av yrkeskunnig person)
- gelbehandling med skrapa
”Som en sjustegsraket”
När man väl har valt metod är det dags att förbereda sig och ta bort färgen på rätt sätt.
– Man kan säga att det är som en sjustegsraket som går ut på att skydda miljön, sin egen och andras hälsa. Det gör man genom att använda rätt utrustning och hantera den på rätt sätt. Ett tips är ta fram rekommendationen när man ska sätta igång och sedan bocka av punkt för punkt. På så vis får vi alla ett hållbart båtliv, säger Lina Petersson.
Bakom rekommendationen står förutom Transportstyrelsen även Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Kemikalieinspektionen, miljöförvaltningen i Stockholms stad och Statens geotekniska institut.
Under våren 2023 gör Transportstyrelsen en satsning på båtlivet både när det gäller säkerhet och miljö. Just spridningen av TBT i båtbottenfärg är fortfarande ett stort miljöproblem trots förbudet.
FAKTA: De sju stegen för att ta bort båtbottenfärg
- Täck marken under båten.
- Skapa en vind- och regnskyddad miljö runt båten.
- Skapa miljö med undertryck vid blästring.
- Använd rätt personlig skyddsutrustning.
- Samla upp färgrester, färgdamm och annat material som kommit i kontakt med färgrester och hantera detta som farligt avfall.
- Lämna in farligt avfall (färgrester, marktäckning, skyddskläder etc.) till godkänd avfallsmottagare.
- Skydda människor och djur i omgivningen från kontakt med farligt avfall.
Nyckelord
Kontakter
Lina PeterssonSakkunnig miljöfrågorAvdelning Sjö- och luftfart
Tel:010-495 32 52lina.petersson@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Halvljus – vanligaste felet vid besiktning9.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Defekta halvljus är fortfarande den vanligaste anmärkningen vid besiktning av personbilar. Över 287 000 nedslag meddelades vid förra årets kontrollbesiktningar. Ungefär var fjärde bil underkändes med krav på efterkontroll vid besiktningen och olika anmärkningar på bilbelysningen toppar Transportstyrelsens statistik.
Antal skadade i olyckor med elsparkcykel ökar kraftigt3.4.2025 13:05:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 5 personer och 4 599 personer skadades i elsparkcykelolyckor. Olyckorna har ökat med drygt 30 procent jämfört med året innan. Det framkommer i Transportstyrelsens preliminära sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, fyrhjuling, snöskoter och elsparkcykel.
Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång27.3.2025 19:25:26 CET | Nyheter
EU förväntas inom kort fatta formellt beslut om ett nytt körkortsdirektiv som kommer att innebära ändringar på körkortsområdet. Efter beslutet ska Sverige ta ställning till hur direktivet ska implementeras i de svenska regelverken. Direktivet innehåller bland annat en ny körkortsbehörighet – B1, som kan ge en person med 15 års ålder rätt att köra en ”fartsänkt bil”. En annan förändring är att det blir möjligt att ta körkort från 17 års ålder (med beledsagare). Samtidigt ska körkortet finnas i digital form. Reglerna är med några undantag tänkta att införas under 2028 och börjar gälla 2029.
13 personer omkom i trafiken i februari17.3.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Under februari har 13 personer mist livet i trafiken, 9 män och 4 kvinnor. 747 personer har skadats under samma period. Det visar de preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen.
Förtydligande – alkohol och återkallelser av körkort10.3.2025 16:13:13 CET | Nyheter
Flera medier har under den senaste tiden rapporterat om Transportstyrelsens arbete med att pröva och återkalla körkort med anledning av misstänkt alkoholmissbruk eller alkoholöverkonsumtion hos körkortsinnehavare. Rapporteringen har i viss utsträckning varit missvisande och onyanserad, och Transportstyrelsen ser därför ett behov av att förtydliga hur reglerna ser ut.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum