Nytt digitalt rekord i antalet skadeanmälningar
– Vi har sett en tydlig digital trend under de senaste fyra åren. För våra kunder finns det flera nyttoeffekter med att anmäla sin skada digitalt. Bland annat kan man som kund följa sitt ärende via våra digitala verktyg, samtidigt som hanteringen av själva ärendet oftast går snabbare, säger Ann-Sofie Fahlkvist, Programledare för Löfs pågående projekt inom digital kundservice.
Det var under förra året som Löf slog ett nytt rekord i antalet digitala skadeanmälningar, då hela 70 procent av anmälningarna inkom genom försäkringsbolagets digitala kanaler. Men det är inte bara antalet digitala anmälningar som ökar, utan också den del av Löfs kunder som valt att gå över till att hantera kommunikationen med försäkringsbolaget digitalt.
– Under 2022 valde 65 procent av våra kunder att hantera kommunikationen med oss digitalt, en utveckling som vi bedömer kommer öka får varje år. Digitaliseringen i vårt samhälle har också lett till att våra kunder ställer allt högre krav på oss, och för att svara upp mot dessa krav behöver vi fortsätta vårt digitaliseringsarbete, säger Ann-Sofie Fahlkvist.
Samtidigt som antalet digitala kunder blir allt fler inom Löf, så minskar också antalet analoga pappersanmälningar.
– Den digitala utvecklingen är här för att stanna. Men samtidigt är det viktigt att poängtera att vi fortsatt kommer kunna hjälpa de av våra kunder som väljer att anmäla sin skada analogt, säger Ann-Sofie Fahlkvist.
Fakta – Löfs digitala och analoga anmälningar per år
Källa: Löfs egen anmälningsstatistik för perioden 2019-2022.
Nyckelord
Kontakter
Löfs Presstjänst
Tel:08-551 011 75press@lof.seCarl-Johan LindePress- och kommunikationsansvarigLöf
Tel:073-962 10 10carl-johan.linde@lof.seBilder
Om
Löf
Löf är Sveriges ledande försäkringsbolag inom patientförsäkringar. Inom vårt samhällsuppdrag ingår både att utreda men också lämna ersättning till de patienter, våra kunder, som skadas inom den svenska vården.
Löf har dessutom ett särskilt uppdrag från sina ägare, landets 21 regioner, att verka för att på olika vis förebygga antalet skador inom den svenska vården. De skadeförebyggande insatserna kan handla om alltifrån att genomföra olika former av nationella utbildningsinsatser, till att stötta olika forskningsprojekt. Löf har dessutom ett nära samarbete med vårdens olika professioner.
För vidare information - besök https://www.lof.se
Följ Löf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Löf
Elisabeth Sasse blir ny vd på Löf20.3.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Löfs styrelse har utsett Elisabeth Sasse till ny vd. Elisabeth tillträder sin nya roll den 1 oktober och efterträder Jesper Andersson, som efter fem år som vd slutar i april.
Löf satsar på forskning för ökad patientsäkerhet14.3.2025 06:35:00 CET | Pressmeddelande
Löf breddar nu sitt nationella arbete för en säkrare vård genom att öppna möjligheten för forskare att söka ekonomiskt stöd till projekt inom patientsäkerhet. Målet är att stärka och utveckla arbetet med att förebygga skador inom svensk sjuk- och tandvård.
Anmälningarna ökar - trots en allt säkrare vård7.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag publiceras Löfs årliga nationella skaderapport. Rapporten visar att närmare 22 000 skadeanmälningar inkom till försäkringsbolaget under 2024, en ökning med 30 procent på sju år. Samtidigt fortsätter antalet patientskador att minska inom den svenska vården.
Uppdaterade traumalarmskriterier stärker patientsäkerheten i hela landet28.11.2024 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Löf lanserar uppdaterade traumalarmskriterier för svensk traumasjukvård. Syftet med uppdateringen är att underlätta för vårdpersonal att snabbt avgöra vilka resurser och åtgärder som behövs i olika akuta situationer. Materialet kommer nu att börja skickas ut till samtliga regioner och berör cirka 70 000 vårdanställda.
Starkt resultat till följd av en förbättrad kapitalavkastning16.10.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
Idag presenterar Löf sin delårsrapport för perioden januari till augusti. Rapporten visar på ett starkt resultat, men även på de fortsatta satsningar som görs inom försäkringsbolagets hållbara placeringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum