Nytt digitalt rekord i antalet skadeanmälningar
– Vi har sett en tydlig digital trend under de senaste fyra åren. För våra kunder finns det flera nyttoeffekter med att anmäla sin skada digitalt. Bland annat kan man som kund följa sitt ärende via våra digitala verktyg, samtidigt som hanteringen av själva ärendet oftast går snabbare, säger Ann-Sofie Fahlkvist, Programledare för Löfs pågående projekt inom digital kundservice.
Det var under förra året som Löf slog ett nytt rekord i antalet digitala skadeanmälningar, då hela 70 procent av anmälningarna inkom genom försäkringsbolagets digitala kanaler. Men det är inte bara antalet digitala anmälningar som ökar, utan också den del av Löfs kunder som valt att gå över till att hantera kommunikationen med försäkringsbolaget digitalt.
– Under 2022 valde 65 procent av våra kunder att hantera kommunikationen med oss digitalt, en utveckling som vi bedömer kommer öka får varje år. Digitaliseringen i vårt samhälle har också lett till att våra kunder ställer allt högre krav på oss, och för att svara upp mot dessa krav behöver vi fortsätta vårt digitaliseringsarbete, säger Ann-Sofie Fahlkvist.
Samtidigt som antalet digitala kunder blir allt fler inom Löf, så minskar också antalet analoga pappersanmälningar.
– Den digitala utvecklingen är här för att stanna. Men samtidigt är det viktigt att poängtera att vi fortsatt kommer kunna hjälpa de av våra kunder som väljer att anmäla sin skada analogt, säger Ann-Sofie Fahlkvist.
Fakta – Löfs digitala och analoga anmälningar per år

Källa: Löfs egen anmälningsstatistik för perioden 2019-2022.
Nyckelord
Kontakter
Löfs Presstjänst
Tel:08-551 011 75press@lof.seCarl-Johan LindePress- och kommunikationsansvarigLöf
Tel:073-962 10 10carl-johan.linde@lof.seBilder
Om
Löf
Löf är Sveriges ledande försäkringsbolag inom patientförsäkringar. Inom vårt samhällsuppdrag ingår både att utreda men också lämna ersättning till de patienter, våra kunder, som skadas inom den svenska vården.
Löf har dessutom ett särskilt uppdrag från sina ägare, landets 21 regioner, att verka för att på olika vis förebygga antalet skador inom den svenska vården. De skadeförebyggande insatserna kan handla om alltifrån att genomföra olika former av nationella utbildningsinsatser, till att stötta olika forskningsprojekt. Löf har dessutom ett nära samarbete med vårdens olika professioner.
För vidare information - besök https://www.lof.se
Följ Löf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Löf
Löf uppdaterar sitt varumärke – för ökad tydlighet och relevans11.11.2025 10:17:34 CET | Pressmeddelande
Det var tio år sedan Löf (regionernas ömsesidiga försäkringsbolag) senast uppdaterade sitt varumärke. Mycket har hänt sedan dess – både i vården, i samhället och i hur vi kommunicerar. Nu tar vi nästa steg för att vara i tiden och för att tydligare visa vem vi är och vilket uppdrag vi har.
Löf rekryterar ny chefläkare25.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Löf, regionernas ömsesidiga försäkringsbolag, har utsett Anna Oscarsson Tibblin till ny chefläkare och avdelningschef. Hon efterträder Pelle Gustafson, som går i pension hösten 2026.
Löf beviljar 2,5 miljoner i anslag till 10 olika patientsäkerhetsprojekt30.6.2025 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för Löfs nya forskningssatsning har varit stort. När ansökningstiden stängde hade över 20 ansökningar från hela landet kommit in. Nu står det klart att tio forskningsprojekt beviljats anslag – med ett sammanlagt stöd på drygt 2,5 miljoner kronor.
Nytt stöd för suicidriskscreening16.6.2025 06:10:00 CEST | Nyheter
Löf lanserar nu ett samlat material för suicidriskscreening. Syftet är att ge vårdpersonalen ett konkret stöd för att kunna uppmärksamma och hantera suicidrisk. Materialet skickas ut till samtliga somatiska akutmottagningar i Sverige.
Patientguiden som bidrar till färre skador i vården26.5.2025 06:10:00 CEST | Nyheter
Tydlig kommunikation mellan patient och vårdpersonal minskar risken för att inte få rätt hjälp i tid eller att skadas i vården. Därför har Löf nu tagit fram en patientguide som syftar till att öka patientsäkerheten genom att hjälpa dig som patient att beskriva din situation på ett enkelt och strukturerat sätt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

