E.ON Sverige AB

Sjubarnsfamilj från Svedala belönad med YouTube-guld

Dela
Först lyckades familjen Jarny från Svedala sänka sin energiförbrukning med en tredjedel. Nu har E.ONs populära YouTube-serie med familjens energiexperiment vunnit guld i 2023 Nordic YouTube Works Awards.
E.ONs populära YouTube-serie "Familjen Jarny ställer om" är den nordiska YouTube-kampanj som bäst demonstrerat hur kanalen kan användas för att skapa beteendeförändringar. Foto: Christian Andersson, Apelöga
E.ONs populära YouTube-serie "Familjen Jarny ställer om" är den nordiska YouTube-kampanj som bäst demonstrerat hur kanalen kan användas för att skapa beteendeförändringar. Foto: Christian Andersson, Apelöga

I onsdags kväll delade en enhällig nordisk jury ut guld till det filmade energiexperimentet Familjen Jarny ställer om. Guldet, i kategorin Action Driver, delades ut till den nordiska YouTube-kampanj som bäst demonstrerat hur kanalen använts för att driva till handling i beslutsfattande ögonblick.

Serien, som finns att se på YouTube, följer 7-barnsfamiljen Jarny från Svedala, som fått i uppdrag av E.ON att ställa om till en mer hållbar och cirkulär el- och energiförbrukning. I avsnitten får vi se när Familjen Jarny tillsammans går till botten med hushållets energiförbrukning. Vem är den största energitjuven? Hur stor del av elräkningen står egentligen värmen för? Och hur påverkar de olika sätten att spara energi familjens livskvalitet?

 Idag är vi lite extra stolta. Men framför allt glada över att vi tillsammans med den mycket underhållande familjen Jarny, lyckats göra något viktigt som berör till den grad att man kan tänka sig titta på en serie om energiförbrukning. Det är inte helt givet – säger Anna Bartholf Head of Brand & Marketing på E.ON.

I motiveringen, som lästes upp vid prisutdelningen, framkom att serien verkligen drivit en beteendeförändring och, mer än något annat, var så beroendeframkallande att samtliga i juryn ville fortsätta titta. Det senaste avsnittet av Familjen Jarny ställer om har hittills setts av över 600 000 människor.

Motiveringen lyder:

"They definitely drove action. Action that lead to great business results and changed behavior in doing so. Apart from that, what also stood out for this production was that it was very, very well crafted for YouTube for every placement in the ecosystem.And more than anything it was so god damn sticky content that every one in the jury wanted to keep watching. Winner by a unanimous jury."

Nordic YouTube Works Awards syftar till att lyfta kampanjer som använt YouTube på ett smart, engagerande och effektivt sätt det senaste året. Det är första året Youtube Works Awards genomförts i nordisk tappning och ställt de nordiska ländernas kreativitet mot varandra. Förutom utsedd till vinnare i kategorin Action Driver var E.ON även nominerade i kategorierna Brands As Creators, Masterful Media Planning and Creative Innovation.

Om familjen:

Familjen Jarny består av pappa Joakim, 50, mamma Jennifer, 46, storebröderna Liam, 23 och Elliott 19, Amina, 25, Zalma 17, Minou 16, samt småsyskonen Alesso, 7 och Felicity, 6. De bor i en villa i skånska Svedala. Mamma Jennifer jobbar i sjukvården och pappa Joakim som mediasäljare. Men förutom det extraknäcker han varje lördag som DJ. Direkt från garaget live-streamar han via sin Twitch-kanal för sina över 10 000 trogna följare. 

Kontakter

Bilder

E.ONs populära YouTube-serie "Familjen Jarny ställer om" är den nordiska YouTube-kampanj som bäst demonstrerat hur kanalen kan användas för att skapa beteendeförändringar. Foto: Christian Andersson, Apelöga
E.ONs populära YouTube-serie "Familjen Jarny ställer om" är den nordiska YouTube-kampanj som bäst demonstrerat hur kanalen kan användas för att skapa beteendeförändringar. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Ladda ned bild
Jennifer och Johan Jarny lär Sverige att spara el. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Jennifer och Johan Jarny lär Sverige att spara el. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Ladda ned bild
"Vi är jättestolta över att tillsammans med familjen Jarny lyckats skapa något engagerande om energiförbrukning", säger Anna Bartholf Head of Brand & Marketing på E.ON. Foto: Christian Andersson, Apelöga
"Vi är jättestolta över att tillsammans med familjen Jarny lyckats skapa något engagerande om energiförbrukning", säger Anna Bartholf Head of Brand & Marketing på E.ON. Foto: Christian Andersson, Apelöga
Ladda ned bild

Om

E.ON Sverige AB
E.ON Sverige AB
Carlsgatan 22
21120 Malmö

https://www.eon.se

Om E.ON Sverige

E.ON Sverige levererar el, värme och smarta energilösningar till drygt en miljon hushåll och företag. Vår roll är att driva energiomställningen framåt ihop med våra kunder, partners och samhället i stort. Tillsammans skapar vi smartare energi, med gemensam kraft.

E.ON Sverige ingår i den internationella energikoncernen E.ON SE, som har sitt huvudkontor i Essen, Tyskland, och verksamhet i 17 länder.

Följ E.ON Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

E.ON välkomnar regeringens besked om ny elområdesutredning – och fokus på fjärrvärmens roll15.5.2025 16:30:23 CEST | Pressmeddelande

– Vi välkomnar att regeringen nu öppnar för en ny prövning av elområdesindelningen, där ett samlat elområde finns med som ett alternativ. På sikt är det dit vi vill – mot en enklare och mer rättvis modell som gynnar kunder, investeringar och hela energisystemet. I närtid ser vi färre elområden som det mest realistiska och stabila alternativet, säger E.ON Sveriges vd, Johan Mörnstam.

E.ONs hållbarhetsrapport: nettonollmål och ett robustare energisystem fortsatt centralt i energiomställningen6.5.2025 15:40:57 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför en omfattande elektrifiering, ett fördubblat elbehov och ökade krav på försörjningstrygghet. Samtidigt är målet nettonollutsläpp av växthusgaser. I E.ONs nya hållbarhetsrapport belyses vikten av samarbete – genom att arbeta tillsammans är det fullt möjligt att möta dessa utmaningar. Rapporten visar också att omställningen redan är i full gång.

E.ON om elområdesöversynen: Två elområden i Sverige – för kundernas och elmarknadens bästa29.4.2025 08:35:24 CEST | Pressmeddelande

Igår presenterades ett förslag på översyn av elområdesindelningen i Centraleuropa och Norden. Det är ett tekniskt arbete – men med mycket konkreta konsekvenser för företag, hushåll och investeringar i energiomställningen. E.ON hade önskat en större översyn än vad Svenska kraftnät föreslår och anser att ambitionen bör vara större områden, och att det i detta skede bör föreslås en övergång till två elområden. Det är det mest realistiska alternativet – och det bästa för kunderna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye