Fredrika Bremer-förbundet

AnnaStina Johansson ny generalsekreterare för Fredrika Bremer-förbundet

Fredrika Bremer-förbundets styrelse har utsett AnnaStina Johansson till ny generalsekreterare för Fredrika Bremer-förbundet.
Foto: Johan Halsius

Fredrika Bremer-förbundets styrelse har utsett AnnaStina Johansson till ny generalsekreterare för Fredrika Bremer-förbundet. AnnaStina har arbetat på Fredrika Bremer-förbundets kansli som projektledare och verksamhetsutvecklare sedan 2021 och har en bakgrund inom Sveriges Kvinnoorganisationer och tjejjoursrörelsen.

Vi är glada över att rekrytera AnnaStina Johansson till ny generalsekreterare. Med hennes erfarenhet från förbundet känner jag mig trygg i att hon kan förvalta den utvecklingsresa som Fredrika Bremer-förbundet har gjort de sista åren. Hon kommer att fortsätta resan med att växa och vässa vår profil med helt rätt kompetens, säger Camilla Wagner ordförande i Fredrika Bremer-förbundet.

AnnaStina Johansson efterträder Lisa Minnhagen som har gått vidare till ett annat jobb. De senaste åren har Fredrika Bremer-förbundet fokuserat på att belysa ekonomisk jämställdhet i debatten, där har AnnaStina drivit olika projekt som Livslång ekonomi och Fredrika Akademi.

Det känns fantastiskt att jag har fått förtroendet att leda en så viktig organisation. I min roll vill jag fortsätta att skapa utrymmen där kvinnor och män kan samarbeta för ett mer jämställt samhälle, precis som vi gjort sedan 1884. Det är avgörande för att vi ska nå vårt mål: samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter i hem, yrkesliv och samhälle, säger AnnaStina Johansson.

AnnaStina har redan tillträtt sin tjänst.

Foto: Johan Halsius

Fredrika Bremer-förbundet
Karlbergsvägen 86A 3tr

08-520 275 59https://fredrikabremer.se/

Fredrika Bremer-förbundet har funnits sedan 1884. Vi är en ideell organisation med uppgift att förverkliga jämställdhet mellan kvinnor och män med samma möjligheter, rättigheter och  skyldigheter i hem, yrkesliv och samhälle.

Följ Fredrika Bremer-förbundet

Senaste pressmeddelandena från Fredrika Bremer-förbundet

Nästa generations relationer kommer till Östersund - ett unikt projekt om ekonomisk jämställdhet för unga!13.5.2024 13:05:00 CEST | Pressinbjudan

Inkomstgapet mellan kvinnor och män ligger på 20%. Samtidigt har jämställdhet i snabb takt blivit mindre viktigt för unga tjejer (Generationsrapporten 2024). De senaste månaderna har flera kampanjer om ungas ekonomi rullats ut av olika aktörer - men perspektivet av att leva i en ekonomiskt jämställd relation saknas. Därför kommer nu Fredrika Bremer-förbundet ut med en unik föreläsning för unga “Nästa generations relationer”. Under maj månad utbildas över 300 gymnasieelever i Östersund om ekonomiskt jämställda relationer.

Ekonomisk istid för ensamstående kvinnor19.12.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Sex av tio ensamstående kvinnor har behövt använda sparade medel avsedda för framtiden, sålt något på Blocket eller Tradera eller lånat pengar för att klara grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. Två av tio ensamstående föräldrar känner oro för att kunna köpa julklappar till sina barn. Varannan av de ensamstående känner stor oro för att de inte skulle klara sig ekonomiskt vid längre sjukdom eller att de inte skulle klara sig ekonomiskt vid längre arbetslöshet. Här sticker de ensamstående kvinnorna ut. Detta visar en ny undersökning från Verian (tidigare Kantar Public).