Vend

Aftonbladet tar upp kampen om kvinnorna – lanserar ny sajt

Dela
Mode, skönhet, inredning, trädgård, resa och hälsa. Nu lanseras Aftonbladet Livsstil – en självklar destination för alla som vill bli inspirerade, hänga med i trender och få tips från Aftonbladets experter. Tillsammans med systersajten Godare når Aftonbladet Livsstil redan från start en miljon läsare i veckan.
Aftonbladet lanserar idag nya sajten Aftonbladet Livsstil för att ge läsare och annonsörer en unik och relevant kontext. Tillsammans med systersajten Godare når Aftonbladet Livstil en miljon läsare i veckan.
Aftonbladet lanserar idag nya sajten Aftonbladet Livsstil för att ge läsare och annonsörer en unik och relevant kontext. Tillsammans med systersajten Godare når Aftonbladet Livstil en miljon läsare i veckan.

Featurejournalistiken har alltid varit en viktig mix i kvällstidningen och en självklar del av Aftonbladet – inte minst genom starka printprodukter. Nu fortsätter Aftonbladet sin digitala tillväxt och utmanar mediemarknaden med sajten Aftonbladet Livsstil.

På den nya plattformen samlas Aftonbladets största och mest lästa featureämnen: Mode, skönhet, inredning, trädgård, resa och hälsa. Resultatet är en sajt med en konkurrenskraftig räckvidd redan från start.

Redaktionell chef för satsningen är Anna Sundesten, som tillsammans med ett krossfunktionellt team inom Aftonbladet och Schibsted, tagit fram det nya varumärket.

– Aftonbladet har alltid haft starka printmagasin, nu har vi även ett oslagbart digitalt erbjudande. Genom att samla våra mest inspirerande ämnen på ett och samma ställe kan vi ge våra användare något helt unikt. Med det här kommer vi kunna attrahera helt nya kunder och annonsörer, säger hon.

Den primära målgruppen för Aftonbladet Livsstil är kvinnor mellan 35 och 55 år.  

– Vi vill nå kvinnor som är intresserade av mode och skönhet, som gillar inredning, men som inte känner sig hemma i de trendigaste magasinen och dyraste butikerna. Här ser vi att det finns en lucka på marknaden som vi kan fylla, säger Anna Sundesten.

Aftonbladet når omkring fyra miljoner läsare, lyssnare och tv-tittare varje dag. Genom Livsstil blir det enklare för dem att också ta del av inspirerande featurematerial, vid sidan om nyheter, sport och nöje. Det blir också lättare för annonsörer att nå sin målgrupp, i en relevant kontext med mätbar effekt.

– Vi kan erbjuda produkter som video, display och native och vi kan genom vårt ekosystem ge unika möjligheter att styra på tvärs över både Livsstil och Aftonbladet, men också mot Svenska Dagbladet. Det ger oss en oslagbar position på marknaden och gör att vi når över en halv miljon svenskar varje dag, säger Shirine Bauer, affärsansvarig för Aftonbladet Livsstil.

Ett gediget varumärkesarbete för Aftonbladet Livsstil har lett fram till ett nytt grafiskt uttryck och koncept för att möta målgruppen och tydliggöra destinationen.
– Med Aftonbladet Livsstil har det varit viktigt att hitta ett varumärkesuttryck som kan utvecklas med tiden vi lever i. Aftonbladet Livsstil ska kännas lustfyllt och upplyftande, även om vi ibland angriper mer seriösa och berörande ämnen i det redaktionella. En balansgång där emellan har varit nyckeln, och jag är verkligen stolt över resultatet vi åstadkommit tillsammans” säger Therese Stalén, marknadschef Aftonbladet.

Kampanjen går i displayannonsering och impactformat i Schibstedts nätverk samt instagram, facebook och youtube under sex veckor och följas av löpande alway- on annonsering.

Arbetsgrupp:
Therese Stalén Marknadschef, Aftonbladet
Fredrik Kyhlstedt Digital specialist, Aftonbladet
Clara Örh Social Media, Aftonbladet/Livsstil
Nils Kempe Creative Director, Levely

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil. Telefon: 073-365 90 97. E-post:anna.sundesten@aftonbladet.se.
Shirine Bauer, affärsansvarig. Telefon: 08-725 20 00. E-post:shirine.bauer@aftonbladet.se.
Therese Stalén, marknadschef. Telefon: 070-161 99 51. E-post: therese.stalen@aftonbladet.se.
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladet lanserar idag nya sajten Aftonbladet Livsstil för att ge läsare och annonsörer en unik och relevant kontext. Tillsammans med systersajten Godare når Aftonbladet Livstil en miljon läsare i veckan.
Aftonbladet lanserar idag nya sajten Aftonbladet Livsstil för att ge läsare och annonsörer en unik och relevant kontext. Tillsammans med systersajten Godare når Aftonbladet Livstil en miljon läsare i veckan.
Ladda ned bild
Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil. Foto: Emma Wallskog/Aftonbladet
Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil. Foto: Emma Wallskog/Aftonbladet
Ladda ned bild
Shirine Bauer, affärsansvarig, Aftonbladet Livsstil. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet
Shirine Bauer, affärsansvarig, Aftonbladet Livsstil. Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Vend
Vend
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Vend

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vend

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye