Aftonbladet tar upp kampen om kvinnorna – lanserar ny sajt

Featurejournalistiken har alltid varit en viktig mix i kvällstidningen och en självklar del av Aftonbladet – inte minst genom starka printprodukter. Nu fortsätter Aftonbladet sin digitala tillväxt och utmanar mediemarknaden med sajten Aftonbladet Livsstil.
På den nya plattformen samlas Aftonbladets största och mest lästa featureämnen: Mode, skönhet, inredning, trädgård, resa och hälsa. Resultatet är en sajt med en konkurrenskraftig räckvidd redan från start.
Redaktionell chef för satsningen är Anna Sundesten, som tillsammans med ett krossfunktionellt team inom Aftonbladet och Schibsted, tagit fram det nya varumärket.
– Aftonbladet har alltid haft starka printmagasin, nu har vi även ett oslagbart digitalt erbjudande. Genom att samla våra mest inspirerande ämnen på ett och samma ställe kan vi ge våra användare något helt unikt. Med det här kommer vi kunna attrahera helt nya kunder och annonsörer, säger hon.
Den primära målgruppen för Aftonbladet Livsstil är kvinnor mellan 35 och 55 år.
– Vi vill nå kvinnor som är intresserade av mode och skönhet, som gillar inredning, men som inte känner sig hemma i de trendigaste magasinen och dyraste butikerna. Här ser vi att det finns en lucka på marknaden som vi kan fylla, säger Anna Sundesten.
Aftonbladet når omkring fyra miljoner läsare, lyssnare och tv-tittare varje dag. Genom Livsstil blir det enklare för dem att också ta del av inspirerande featurematerial, vid sidan om nyheter, sport och nöje. Det blir också lättare för annonsörer att nå sin målgrupp, i en relevant kontext med mätbar effekt.
– Vi kan erbjuda produkter som video, display och native och vi kan genom vårt ekosystem ge unika möjligheter att styra på tvärs över både Livsstil och Aftonbladet, men också mot Svenska Dagbladet. Det ger oss en oslagbar position på marknaden och gör att vi når över en halv miljon svenskar varje dag, säger Shirine Bauer, affärsansvarig för Aftonbladet Livsstil.
Ett gediget varumärkesarbete för Aftonbladet Livsstil har lett fram till ett nytt grafiskt uttryck och koncept för att möta målgruppen och tydliggöra destinationen.
– Med Aftonbladet Livsstil har det varit viktigt att hitta ett varumärkesuttryck som kan utvecklas med tiden vi lever i. Aftonbladet Livsstil ska kännas lustfyllt och upplyftande, även om vi ibland angriper mer seriösa och berörande ämnen i det redaktionella. En balansgång där emellan har varit nyckeln, och jag är verkligen stolt över resultatet vi åstadkommit tillsammans” säger Therese Stalén, marknadschef Aftonbladet.
Kampanjen går i displayannonsering och impactformat i Schibstedts nätverk samt instagram, facebook och youtube under sex veckor och följas av löpande alway- on annonsering.
Arbetsgrupp:
Therese Stalén Marknadschef, Aftonbladet
Fredrik Kyhlstedt Digital specialist, Aftonbladet
Clara Örh Social Media, Aftonbladet/Livsstil
Nils Kempe Creative Director, Levely
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Sundesten, chef Aftonbladet Livsstil. Telefon: 073-365 90 97. E-post:anna.sundesten@aftonbladet.se.
Shirine Bauer, affärsansvarig. Telefon: 08-725 20 00. E-post:shirine.bauer@aftonbladet.se.
Therese Stalén, marknadschef. Telefon: 070-161 99 51. E-post: therese.stalen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum