Vägteknisk forskning - en ständigt aktuell 100-åring

För jämnt 100 år sedan, 1923, bildade Kungliga Automobil Klubben, KAK, ett vägtekniskt institut för att göra den ingenjörsbyggda vägen till norm i Sverige. Dåtidens vägar var ofta i bedrövligt skick – lervälling täppte igen diken, tjäle tryckte upp stenar i vägbanan och stora mängder av hål gjorde vägarna farliga. Sverige hade inte råd med så dålig infrastruktur och forskning var nödvändig för att göra vägarna bättre.
Genom åren omvandlades det vägtekniska institutet till det som idag är VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
– Det är en imponerande utveckling som transportforskningen vid VTI kan uppvisa under de här åren. Vikten av forskningen för transportsektorn i Sverige är genomgripande och påfallande tydlig, säger VTI:s generaldirektör Tomas Svensson.
100-årsjubileet för den vägtekniska forskningen uppmärksammades vid ett jubileumsseminarium på tisdagen då bland andra infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson deltog tillsammans med KAK:s ordförande Peter Wallenberg Jr och en panel med olika aktörer inom transportbranschen. Samtliga deltagare betonade att forskningsområdet trots sin långa historia fortfarande är mycket aktuellt.
Statsrådet Andreas Carlson lyfte bland annat fram det nya kompetenscentrum för vägteknik som VTI kommer att stå bakom tillsammans med Lunds tekniska högskola, Chalmers, KTH och Luleå tekniska universitet. Kompetenscentret finansieras av Trafikverket med närmare en halv miljard kronor över tolv år från 2023 till och med 2034.
Andreas Carlson betonade också att det svenska vägnätet är gammalt, många vägar är byggda före 1970, och att underhållsbehovet därför är stort. Bra vägstandard är i sin tur nödvändigt för arbetspendling, godstransporter och andra resor – kort sagt för ett väl fungerande och långsiktigt hållbart transportsystem i Sverige. Allt detta gör behovet av vägteknisk forskning stort också i framtiden.
– Den vägtekniska forskningen och infrastrukturen har en mycket stor betydelse för att vi ska kunna få det funktionsbaserade, effektiva och hållbara transportsystemet på plats. Det gäller för alla trafik- och transportslag, säger Tomas Svensson.
KAK:s ordförande, Peter Wallenberg Jr, gav en historisk tillbakablick på KAK:s väginstitut som efter några år togs över i statlig regi och i dag alltså är nuvarande VTI. Han poängterade också behovet av fortsatt forskning, inte minst på grund av den pågående elektrifieringen.
Läs mer om Kompetenscentrum för vägteknik: VTI del i nytt kompetenscentrum för vägteknik
Nyckelord
Kontakter
Tomas SvenssonGeneraldirektör
Tel:+46 13 20 40 69tomas.svensson@vti.seBilder





Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum