Många under 40 skippar frukost – och påverkas negativt

Personer under 40 år har svårt att prioritera frukost i vardagen. Det leder enligt dem själva både till energibrist och dåligt humör. Det visar en ny opinionsundersökning om frukostvanor som genomförts av YouGov på uppdrag av Arla.
I undersökningen uppger nästan sju av tio svenskar i åldern 18–39 år att det är viktigt att äta frukost för att ha en bra dag. Ändå är personer under 40 år den åldersgrupp som oftast hoppar över frukosten och som också påverkas mest negativt under dagen.
Två av tre påverkas negativt
Ungefär varannan 18–39-åring hoppar ibland över frukosten på vardagsmorgnar, jämfört med 35 procent av 40–59-åringarna och 17 procent av 60-plussarna.
De tre vanligaste orsakerna till att personer under 40 år inte äter frukost är att man prioriterar att sova, att man inte är hungrig och att det är för stressigt på morgonen.
Nästan två av tre i åldersgruppen upplever samtidigt negativa konsekvenser när de inte äter frukost, till exempel låga energinivåer, trötthet och dåligt humör. Som jämförelse gäller detta för 35 procent av 40–59-åringarna och 18 procent av 60-plussarna.
– Undersökningen tyder på att personer under 40 år har svårt att få till frukostrutinerna i vardagen och att de påverkas mer negativt än andra åldersgrupper av att inte äta. Resultaten pekar även på att första måltiden är viktig för hur vi mår och presterar under en hektisk dag med jobb eller studier, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla Sverige.
Victoria Olssons bästa frukosttips handlar om tajming. Dagens första måltid behöver inte nödvändigtvis intas direkt efter att du vaknat eller ens innan du går hemifrån.
– Om du har det stressigt på morgonen eller inte känner dig hungrig kanske du kan få i dig något på språng eller vänta med att äta tills du har kommit till din arbetsplats eller skola. Det viktiga är att fylla på med energi inom några timmar så att du får en bra start på dagen, säger hon.
Nyckeltal från undersökningen
• 67 procent av befolkningen i åldern 18–39 år tycker att det är viktigt eller mycket viktigt att äta frukost. Samma sak gäller för 71 procent i gruppen 40–59 år och 83 procent i gruppen 60 plus.
• 52 procent i åldern 18–39 år äter frukost varje vardag. Samma sak gäller för 65 procent i gruppen 40–59 år och 83 procent i gruppen 60 plus.
• Tre vanligaste orsakerna till att 18–39-åringar hoppar över att äta frukost:
- Jag prioriterar att sova: 27 procent
- Jag är inte hungrig: 27 procent
- Jag är för upptagen/har för stressigt på morgonen: 26 procent
• 63 procent i åldern 18–39 år upplever negativa konsekvenser när de inte äter frukost. Samma sak gäller för 35 procent i gruppen 40–59 år och 18 procent för gruppen 60 plus.
• Tre vanligaste negativa konsekvenserna som 18–39-åringar upplever när de inte äter frukost:
- Jag har låga energinivåer: 27 procent
- Jag blir trött: 25 procent
- Jag blir på dåligt humör: 23 procent
Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Arla. Under perioden 23–30 januari 2023 genomfördes sammanlagt 2 028 intervjuer via internet med kvinnor och män 18 år eller äldre. Data vägdes utifrån kriterierna kön, ålder och region mot bakgrund av en modell från Statistiska centralbyrån, så att resultatet är representativt för Sveriges befolkning.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder

Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, Keso och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Mjölkpriset till Arlabönderna är oförändrat i oktober29.9.2023 13:00:15 CEST | Pressmeddelande
Priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk är oförändrat i oktober, både för konventionell och ekologisk mjölk. Hållbarhetsersättning och valutaeffekt påverkar dock priset positivt.
Arla kampanjar för fler hemsläp20.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från Arla visar att restauranggäster hellre tar med sig sina matrester hem från krogen än någon de nyss träffat under en utekväll. Samtidigt upplever många att det är krångligt eller pinsamt att fråga om att ta med maten. Nu vill Arla få fler att släpa med sig maten hem för att äta resten sen. – Det måste bli enklare att fixa hemsläp, säger Catarina Molin Österlund på Arla.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönder i september31.8.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla lämnas oförändrat för tredje månaden i rad, både för konventionell och ekologisk mjölk.
Arlas halvårsresultat 2023: Att hitta rätt balans på en marknad som är på väg nedåt29.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Första halvåret 2023 präglades av hög inflation, fallande priser på världsmarknaden för mejeriprodukter och ett förändrat konsumentbeteende. Detta drog ner Arlas resultat. Men det bondeägda företaget har lyckats mildra de negativa effekterna och uppnå en Arlaintjäning på 49,7 eurocent per kilo mjölk, vilket möjliggör en efterlikvid till Arlabönderna på 1 eurocent per kilo mjölk för halvårsvolymerna, som planerat.
Yoggi Dröm lanserar fyra krämiga nyheter23.8.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Yoggi Dröm fyra välsmakande nyheter: Stracciatella, Jordgubb, Vanilj & kaksmulor samt Persika & Citron. Både Stracciatella och Jordgubb kommer att erbjudas i en ny förpackning á 450 gram som gör det enkelt att dela en mysig stund med flera. Även designen av Yoggi Dröm-produkterna har uppdaterats med en ny lyxig look. Nyheterna finns i butik från och med vecka 36.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum