Tofflor, morgonrock och sängkläder - detta tar svenskarna med sig från sitt hotellrum

När semestern börjar lida mot sitt slut och verkligheten kryper sig på, samlar de flesta på sig minnen från semestertiden. Vanliga föremål som vykort, bilder och lokala souvenirer brukar åka ner i resväskan. Men vad plockar svenskarna med sig från hotellrummet?
En ny undersökning från researrangören Apollo visar att var femte svensk uppger att de någon gång tagit med sig tofflorna hem, och 15 procent har plockat med sig morgonrocken. Närmare var tionde man uppger dessutom att de tagit med sig hotellets sängkläder hem, något som även stämmer in på åldersgruppen 36–45 år där 10 procent har packat med sig sängkläderna.
Lika många kvinnor som män uppger dessutom att de plockat med sig tv:n hem från hotellrummet. Andra saker som svenskarna har tagit med sig hem från semestern är bland annat mattor, speglar, gardiner och sängbord.
- Semesterresan ger inte enbart tid för avkoppling och härliga upplevelser, det är också ett perfekt tillfälle att skapa minnen. Många väljer gärna att ta med sig saker hem som påminner om resan och upplevelserna. Det är härligt att se att resenärer uppskattar hotellets alla prylar och bekvämligheter, dock finns det andra saker man kan köpa och välja att ta med sig hem som minnen, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo.
Inte utan mina huvudvärkstabletter
Förutom att plocka med sig saker hem från semestern, finns det även en hel del prylar som svenskarna tar med sig hemifrån på semesterresan. Det vanligaste att ta med sig är huvudvärkstabletter, det uppger såväl kvinnor som män. Hela 10 procent fler män än kvinnor uppger dock att de inte klarar sig utan snus och/eller cigaretter på resan. Kvinnor tycker däremot att det är viktigare med vätskeersättning än vad männen tycker, det uppger 26 procent jämfört med männens 15 procent.
Nästan dubbelt så många män, 12 procent, menar att de inte klarar sig utan kondom under semestern, detta i jämförelse med kvinnornas 7 procent.
Topplista: Det har svenskarna någon gång tagit med sig från ett hotellrum
19 % - Tofflor
15 % - Morgonrock
7 % - Sängkläder
5 % - TV
4 % - Matta
Topplista: Det klarar sig inte svenskarna utan på semestern
43 % - Huvudvärkstabletter
33 % - Rakhyvel
27 % - Snus och/eller cigarretter
21 % - Vätskeersättning
16 % - Nässpray
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i oktober 2022 av Mantap på uppdrag av Apollo. Undersökningen hade över 1000 respondenter i åldrarna 18–66+ år och genomfördes i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Nyckelord
Kontakter
Martina KrantzPressansvarig
martina.krantz@apollo.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbartresande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté). Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015. www.apollo.se
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Apollo och Jettime utökar samarbetet15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Apollo och Jettime har precis ingått ett nytt avtal som gäller i två år, från april 2026 till april 2028. Avtalet omfattar både sommar- och vintertrafik och stärker samarbetet mellan de två företagen, så att ännu fler semesterresenärer kan njuta av direktflyg, skandinavisktalande kabinpersonal och service på deras nivå.
AI ska hjälpa Apollos kunder att snabbare hitta sin nästa drömresa11.12.2025 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Inför vintersäsongen lanserar Apollo två AI-drivna bildprojekt som både höjer kvaliteten i de digitala kanalerna och gör webb och app mer tillgängliga för alla. Lösningarna, utvecklade tillsammans med CRMK, ger stora tidsbesparingar och en bättre kundupplevelse.
De 10 största resetrenderna för 20269.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
2026 blir året då vi reser mer personligt, mer lekfullt och med lite mer mening. Här är de tio starkaste trenderna som experterna menar kommer att prägla reslusten nästa år.
Storsuccé för ny charterlinje från Växjö!2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollo kan redan nu meddela att 25 % av resorna från Växjö till nyheten Preveza på det grekiska fastlandet för sommaren 2026 redan är sålda.
Sundsvallsbornas nya Greklandsfavorit tar fart2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollos nya direktflyg till Ioannina är redan över 20 procent såld. Det gör nyheten från Sundsvall till en av de bästa säljande charterlinjerna från regionala flygplatser i Sverige!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

