Nyheter som musik – Aftonbladet och IN/LAB utforskar framtidens journalistik

Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB samlade i höstas unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet var att förstå traditionella mediers utmaningar att nå befolkningsgrupper som i växande grad undviker nyheter, och gruppen hade ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik.
Nya AI-genererade nyhetstjänsten ”Nyheter som musik” är ett konkret resultat av deras idéarbete. Tjänsten testades förra veckan skarpt på Aftonbladet.se för ett tusental utvalda unga användare. Responsen var positiv, både från testpersonerna och ungdomarna som kom med ursprungsidén
– Det känns overkligt att vår idé är något som gick att utveckla till en prototyp som fler kan ta del av, säger deltagaren Jumane.
För Aftonbladet var det naturligt att ställa resurser till förfogande för att genomföra projektet och testa idén.
– Vi gör det här för att mediebranschen behöver utmanas rejält. Alla undersökningar visar att unga gillar nyheter men inte det sätt vi presenterar dem på. ”Nyheter som musik” är ett exempel på hur man skulle kunna göra i framtiden. Det kanske inte är exakt det här som är framtiden men det står helt klart att vi behöver prova oss fram, utmana gamla konventioner och lyssna på framtidens nyhetskonsumenter, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
I tjänsten “Nyheter som musik” kan läsarna välja mellan att själva läsa sammanfattade nyhetstexter i takt till AI-genererad musik som förstärker upplevelsen, eller ta steget fullt ut och lyssna på en AI-genererad raplåt baserad på nyhetstexten. Ungefär hälften av testanvändarna valde att ta del av de två olika upplevelserna, men den i särklass mest populära “nyhetslåten” var en rap om Beyoncés Stockholmsbesök.
– Jag gillar båda lägena, beroende på vilket humör jag är på. Instrumentala delen kändes bra eftersom den gav en känsla till nyheten. Rappen gillade jag väldigt mycket eftersom den gjorde nyhetsupplevelsen kul, säger News Changemaker-deltagaren Jumane.
Upplevelsen har tagits fram i samarbete med designbyrån EY Doberman. Kärnan är musik som verktyg för djupare engagemang och förståelse.
Experimentet väcker etiska frågor om hur en framtid med AI kan påverka flera branscher.
– En uppenbar fråga är vad som händer med upphovsrätten kring AI-generad musik? Den AI-genererade rappen är också, som hiphop brukar vara, fulladdad med värderingar. Det är inte så vi traditionellt rapporterar nyheter, där vi istället strävar efter att rapportera nyheter neutralt, säger Martin Schori.
Agnes Stenbom, chef för IN/LAB tillika industridoktorand inom AI vid KTH, pekar på behovet att låta framtidens mediekonsumenter vara med och forma hur medierna nyttjar AI.
– Det är viktigt att vi utforskar möjligheten att använda dessa tekniska möjligheter för att nå nya målgrupper, inte minst när det gäller yngre generationer som är uppvuxna i ett redan digitaliserat informationslandskap. De ser andra möjligheter än dem som sedan tidigare är investerade i traditionella medieformat, säger Agnes Stenbom.
”Nyheter som musik” är ett av flera initiativ och verktyg som Aftonbladet gör med hjälp av AI. AI används bland annat för att texta video och automatiskt transkribera intervjuer. Just nu utvecklas flera verktyg för att underlätta journalisternas arbete och ge läsarna en ännu bättre nyhetsupplevelse. Sedan några veckor har Aftonbladet en AI-policy samt har tillsatt en “AI-general” i Andreas Landmark.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. Telefon: 08-725 25 00. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post:martin.schori@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

