Nyheter som musik – Aftonbladet och IN/LAB utforskar framtidens journalistik

Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB samlade i höstas unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet var att förstå traditionella mediers utmaningar att nå befolkningsgrupper som i växande grad undviker nyheter, och gruppen hade ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik.
Nya AI-genererade nyhetstjänsten ”Nyheter som musik” är ett konkret resultat av deras idéarbete. Tjänsten testades förra veckan skarpt på Aftonbladet.se för ett tusental utvalda unga användare. Responsen var positiv, både från testpersonerna och ungdomarna som kom med ursprungsidén
– Det känns overkligt att vår idé är något som gick att utveckla till en prototyp som fler kan ta del av, säger deltagaren Jumane.
För Aftonbladet var det naturligt att ställa resurser till förfogande för att genomföra projektet och testa idén.
– Vi gör det här för att mediebranschen behöver utmanas rejält. Alla undersökningar visar att unga gillar nyheter men inte det sätt vi presenterar dem på. ”Nyheter som musik” är ett exempel på hur man skulle kunna göra i framtiden. Det kanske inte är exakt det här som är framtiden men det står helt klart att vi behöver prova oss fram, utmana gamla konventioner och lyssna på framtidens nyhetskonsumenter, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
I tjänsten “Nyheter som musik” kan läsarna välja mellan att själva läsa sammanfattade nyhetstexter i takt till AI-genererad musik som förstärker upplevelsen, eller ta steget fullt ut och lyssna på en AI-genererad raplåt baserad på nyhetstexten. Ungefär hälften av testanvändarna valde att ta del av de två olika upplevelserna, men den i särklass mest populära “nyhetslåten” var en rap om Beyoncés Stockholmsbesök.
– Jag gillar båda lägena, beroende på vilket humör jag är på. Instrumentala delen kändes bra eftersom den gav en känsla till nyheten. Rappen gillade jag väldigt mycket eftersom den gjorde nyhetsupplevelsen kul, säger News Changemaker-deltagaren Jumane.
Upplevelsen har tagits fram i samarbete med designbyrån EY Doberman. Kärnan är musik som verktyg för djupare engagemang och förståelse.
Experimentet väcker etiska frågor om hur en framtid med AI kan påverka flera branscher.
– En uppenbar fråga är vad som händer med upphovsrätten kring AI-generad musik? Den AI-genererade rappen är också, som hiphop brukar vara, fulladdad med värderingar. Det är inte så vi traditionellt rapporterar nyheter, där vi istället strävar efter att rapportera nyheter neutralt, säger Martin Schori.
Agnes Stenbom, chef för IN/LAB tillika industridoktorand inom AI vid KTH, pekar på behovet att låta framtidens mediekonsumenter vara med och forma hur medierna nyttjar AI.
– Det är viktigt att vi utforskar möjligheten att använda dessa tekniska möjligheter för att nå nya målgrupper, inte minst när det gäller yngre generationer som är uppvuxna i ett redan digitaliserat informationslandskap. De ser andra möjligheter än dem som sedan tidigare är investerade i traditionella medieformat, säger Agnes Stenbom.
”Nyheter som musik” är ett av flera initiativ och verktyg som Aftonbladet gör med hjälp av AI. AI används bland annat för att texta video och automatiskt transkribera intervjuer. Just nu utvecklas flera verktyg för att underlätta journalisternas arbete och ge läsarna en ännu bättre nyhetsupplevelse. Sedan några veckor har Aftonbladet en AI-policy samt har tillsatt en “AI-general” i Andreas Landmark.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. Telefon: 08-725 25 00. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post:martin.schori@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum