Tekniska verken utreder möjligheter för vindkraft i Hultsfreds kommun

Tekniska verken har precis börjat utreda möjligheterna att bygga vindkraftverk mellan Kvarnarp och Vederhult i Hultsfreds kommun. Utredningen syftar till att ta reda på om området är lämpligt för vindkraft med hänsyn till människor, djur, växter och landskap.

Under 2023 och 2024 planerar Tekniska verken att utreda förutsättningarna för vindkraft i området, som bedöms kunna rymma 5 vindkraftsverk. Om det visar sig att det finns goda förutsättningar kommer allmänheten att bjudas in till samråd, där Tekniska verken berättar mer om planerna och deltagarna har möjlighet att ställa frågor och ge synpunkter.

– Än så länge är vi ju i ett väldigt tidigt skede, men om det skulle visa sig att förutsättningarna ser fortsatt goda ut, blir samrådet ett tillfälle att få veta mer om projektet och få svar på de frågor man har. Vi samlar även in de synpunkter som framförs och för vidare dialog framåt utifrån dessa, säger Martin Andersson, projektutvecklare, Tekniska verken Vind AB.

På tekniskaverken.se hittar du information om projektet med löpande uppdateringar

För mer information, välkommen att kontakta:
Martin Andersson, projektutvecklare Tekniska verken Vind AB
e-post: martin.andersson@tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping Vind AB ingår i Tekniska verken-koncernen, som ägs av Linköpings kommun. Tekniska verken i Linköping Vind AB arbetar med att projektera, bygga och förvalta vindkraftverk i Sverige och är delägare i ett antal vindkraftsparker från Falkenberg i söder till Härjedalen i norr. Utredning av möjligheten att bygga vindkraft pågår på flera platser i landet.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu byggs framtidens laddplats för tung trafik – ChargeLab Mjölby27.9.2023 14:00:30 CEST | Pressmeddelande

Idag, onsdagen den 27 september, togs första spadtaget för ChargeLab Mjölby – den laddplats som Tekniska verken och MSE, i samarbete med Scania och Mjölby kommun, kommer att uppföra vid det strategiska läget Mjölby Västra trafikplats. Målet är att bli en av Europas första laddplatser för tung trafik med den nya MCS-standarden, Megawatt Charging System. ChargeLab Mjölby blir också bli en pilot för innovation och utveckling vad gäller smarta elnät.

Svensk Biogas kan inte längre ta halva skattesmällen25.9.2023 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Natten till den 27 september höjer Svensk Biogas motvilligt priset på sina tankstationer. För att stötta sina kunder och markera biogasens viktiga roll i klimatomställningen, valde Svensk Biogas att själva gå in med halva kostnaden när den svenska skattebefrielsen på biogas försvann tidigare i år. Nu har man inte längre möjlighet att fortsätta att delvis kompensera för skattehöjningen, utan höjer priset med resterande andel – omkring 2,45 kronor per kilo.

Pressinbjudan: Tekniska verken bygger framtidens laddplats för tung trafik20.9.2023 12:00:00 CEST | Pressinbjudan

Med målet att bli en av de första i Europa med MCS-standard (Megawatt Charging System) bygger Tekniska verken i samverkan med Scania och Mjölby kommun en ny laddplats med strategisk placering längs E4:an vid Mjölby. Här ska du kunna ladda en långtradare på bara 45 minuter. Stationen kommer också att bli en pilot för nya lösningar vad gäller smarta elnät och lagring av energi. Nu är det dags att sätta spaden i backen!