Nya filmer hjälper kyrkan fira dop och andra gudstjänster på teckenspråk

Svenska kyrkan ska börja använda en ny kyrkohandbok på svenskt teckenspråk. Det firas med gudstjänst i Ersbodakyrkan pingstsöndagen 28 maj, där bland andra biskop Åsa Nyström och teckenspråkiga prästen Lina Gullbrand medverkar.
Lina Gullbrand är teckenspråkig präst i Umeå. Hon predikar när nya kyrkohandboken på teckenspråk börjar användas. Foto: Malin Grönborg

Svenska kyrkan får en kyrkohandbok på svenskt teckenspråk i en ny översättning. I Luleå stift tas den emot vid en mässa i Ersbodakyrkan, på pingstdagen den 28 maj klockan 11.00.

– Det känns högtidligt, roligt och så efterlängtat att vi nu får ta emot kyrkohandboken på teckenspråk. Handboken kommer att vara ett mycket gott stöd för alla som firar gudstjänst på teckenspråk, säger biskop Åsa Nyström.

Hon är en av de medverkande i gudstjänsten där också deltagare från den teckenspråkiga verksamheten i Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå deltar.

Lina Gullbrand, som är teckenspråkig präst i Umeå, predikar i gudstjänsten. Hon är extra glad att det är just på pingstdagen som hon får börja använda den nya översättningen på teckenspråk. Pingsten handlar ju om att den helige Ande föll så att alla som var samlade kunde höra berättelserna om Jesus på sitt eget språk.

– Vi får fira det fantastiska med språk! Det är viktigt att alla får fira gudstjänst på sitt hjärtas språk, säger hon.

Den tidigare översättningen fanns på dvd-skivor, men den nya översättningen finns som korta filmer i ett webbverktyg. Kyrkohandboken används vid bland annat vid högmässor, dop, konfirmation, vigsel och begravningar. Dessutom finns en ordning för bikt.

På flera orter runt om i landet tar församlingar emot kyrkohandboken den 28 maj. Missar du Ersbodakyrkan? Se ärkebiskop Martin Modéus vid en mottagningsgudstjänst i Uppsala domkyrka kl 19.00. Den direktsänds på svenskakyrkan.se

Ladda ned bild
Kyrkohandboken innehåller ordningar för Svenska kyrkans gudstjänster. Foto: Magnus Aronson
Ladda ned bild