1,25 miljarder förväntas spenderas inför Mors dag
Mors dag infaller nu på söndag, den 28 maj och det är en dag som inte glöms bort i första taget. Enligt Svensk Handel senaste undersökning planerar tre av fyra svenskar att uppmärksamma dagen och det är ungefär lika många män som kvinnor som planerar att fira.
För handeln är mors dag en viktig försäljningshögtid. Nästan var fjärde handlare anser att dagen är viktig för försäljningen. Särskilt viktig är den för dagligvaruhandlarna, där nästan var tredje ser högtiden som särskilt viktig.
Trots att Mors dag inte är lika viktig för handeln som exempelvis jul, påsk och midsommar finns det många handlare som kommande dagar kan se fram emot fler kunder.
- Vi ser hur det generella ekonomiska läget medför att vi spenderar mindre pengar under Mors dag i år. Trots detta är dagen viktig för många handlare, särskilt inom dagligvaruhandeln och smalare branscher som exempelvis blomsterhandeln och handlare inom konfektyr, som laddar upp extra inför dagen. Vi hoppas givetvis på en god försäljning för dessa även i år, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Traditionens makt fortfarande stark – blommor fortsatt populäraste presenten
Många mammor runt om i landet kan, enligt undersökningen, förvänta sig blommor på söndag. Likt tidigare år är det nämligen den vanligaste presenten att ge bort. Därefter följer att träffa sin mamma, ett telefonsamtal och middag.
Kanske blir dagen särskilt speciell för alla nyblivna mammor. Totalt är det ungefär 44 000 mammor som kommer att bli firade för första gången nu på söndag.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Pressinbjudan Nordic Retail Summit 20244.9.2024 11:13:35 CEST | Pressinbjudan
Välkommen till Nordic Retail Summit 2024, den ledande konferensen för detaljhandeln i Norden! Den 2 oktober samlas branschledare, innovatörer, politiker och experter på Stockholm Waterfront för att diskutera framtidens handel och de utmaningar och möjligheter som väntar.
Retail Awards 2024 - Här är finalisterna!3.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 2 oktober är det äntligen dags att återigen hylla handelns starkaste lysande stjärnor på Retail Awards 2024 – handelns mest prestigefyllda och festliga gala. Efter ett intensivt arbete har jurygrupperna tagit fram 27 finalister som nu har chansen att vinna handelns mest åtråvärda priser.
Kontanter är fortsatt en naturlig del av den svenska handeln30.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt färre konsumenter inom handeln betalar sina varor och tjänster med kontanter. Trots det fortsätter en klar majoritet av butikerna att acceptera kontanter som betalmedel. Handeln tar sitt ansvar och tillhandahåller betalsättet så länge efterfrågan finns, men samtidigt bör staten ta ett större ansvar.
Second hand-marknaden omsatte 2,8 miljarder i juni och juli28.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-marknaden befäster sin position som ett naturligt sätt för svenskar att handla på. När två av sommarmånaderna nu summerats kan Svensk Handels Pre Loved-indikator visa på att försäljningen av second hand omsatte 2,8 miljarder kronor under juni och juli.
Handelns framtidsförväntningar försämrades i augusti26.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att Riksbanken nu aviserat om fler räntesänkningar förblir handelsföretagens framtidsförväntningar dystra. Nu krävs att Riksbanken såväl som regeringen tar ansvar för att skapa förutsättningar för en återhämtning av konsumenternas köpkraft.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum