Rockbjörnen får ny look och intar populära klubbscenen på Söder

Senaste åren har Rockbjörnen rört sig i Stockholm city, på Gustav Adolfs torg och Kungsan.
När sensommaren är som bäst och behovet av en härlig fest är som störst bjuds artister, fans och kändisar in till Aftonbladets Rockbjörnen-gala, men i år blir det en urban musikfest på Trädgården i Stockholm. Klubben, som är lokaliserad under Skanstullsbron på Södermalm, speglar Rockbjörnens nya uttryck på alla sätt.
– Första priset delades ut redan 1979, och med vårt nya grafiska uttryck och koncept vill vi flörta med 90-talets färgsprakande estetik, med holografiska färger som för tankarna tillbaka till CD-skivornas och Rockbjörnens storhetstid. Vi vill påminna om att Rockbjörnen är tillbaka i storform. Inte bara för i år, utan att vi är fansens främsta musikpris även i framtiden, säger Therese Stalén, marknadschef på Aftonbladet.
Den nya grafiska profilen genomsyrar hela Rockbjörnen från kampanjmaterial, site och in i musikfesten på Trädgården. Det nya konceptet som går live idag har tagits fram i samarbete med Nils Kempe/Levely.
Hela innehållsproduktionen skapas nu för att bli optimal i sociala plattformar. Det ska vara en upplevelse för alla på plats – men det ska kännas lika härligt och nära att följa Rockbjörnen via sociala plattformar.
– Vi vill förstås utveckla Rockbjörnen, som hängt med i 44 år nu, och nu vill vi säkerställa att eventet verkligen är tillgänglig för alla digitalt, samtidigt som vi vill bjuda på en fantastisk live-upplevelse för de som är på plats med mer musik och härligare inramning än tidigare, säger Shirine Bauer, kommersiell videochef på Aftonbladet.
Genom Aftonbladets nya samarbetspartners – och den intima klubbscen som Trädgården erbjuder – kommer det att bli en musikfest där publiken får hänga med bakom kulisserna och bjuds på exklusiva spelningar av nya och etablerade artister, mingel och intervjuer.
Den nya ”digital first”-strategin har tagits fram med kreativa eventbyrån Life Event för att möta Rockbjörnens och Aftonbladets målgrupper där de befinner sig.
Tillsammans med Aftonbladets PR-partner Assefa Communications säkerställs att det blir en härlig, inkluderande och nytänkande VIP-upplevelse. Gästlistan är genomarbetad och kommer att kännas nutida med både etablerade såväl som nya namn.
Som vanligt är det fansen som är juryn och bestämmer vilka artister som vinner i följande priser:
Årets Kvinnliga artist
Årets Manliga artist
Årets Genombrott
Årets Fans
Årets Svenska låt
Årets Utländska låt
Årets Grupp
Rockbjörnens nya koncept går live idag med “Save the date”- teasers, nomineringskampanj och följs upp löpande under sommaren med många fler artistsläpp och presentation av programledare.
Redan innan lanseringen av nya Rockbjörnen har intresset varit större än någonsin. En rad artister som går helt i linje med Rockbjörnens fans är redan klara för att spela under galan. Bland andra Jübel, Bell, Marcus & Martinus, Lucas Sunday.
Stort intresse hos sponsorer
Även hos sponsorer är intresset stort och Rockbjörnen har två huvudsponsorer i Plick och Lekia.
– Plick är inte enbart en second hand-app – vi är en svenskt community med en miljon unga användare där hållbart mode och kultur är i en ständig konversation. Genom att gå in som huvudsponsor till Rockbjörnen vill vi ytterligare stärka den självklara bryggan mellan mode och musik, och förhoppningsvis visa att även det ”enstaka-tillfället-modet” går att göra hållbart, säger Hanna-Hedda Hyltén-Cavallius, Head of Brand Plick
– De flesta vinnarna av Rockbjörnen har stått i vardagsrummet och underhållit familjen med en hårborste i handen eller med en leksaksgitarr. Allt börjar med lek och vi älskar att barn och unga hittar intresset för musik genom lek, säger Lasse Aleksander Nilsen, Marketing Manager på Lekia.
Arbetsgrupp Rockbjörnen:
Therese Stalén - Marknadschef
Shirine Bauer - Kommersiell Videochef/Affärsutvecklare
Andreas Hansson - Nöjeschef
Åsa Hofdam Ståhl- Commercial Sponsor Advisor
Lina Törnqvist - Redaktionell Videochef
Evelina Mollqvist - Marknadskoordinator
Nils Kempe - Levely AB
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Stalén, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 51. E-post: therese.stalen@aftonbladet.se
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Rockbjörnens nya manér flirtar med 90-talets färgsprakande estetik.Fler videor
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
