Försäkringsbolaget If säger upp kunder med lågt ESG-betyg
Sedan slutet av 2021 har närmare 700 företagskunder hos If, som är Nordens största försäkringsbolag, utvärderats för att säkerställa att de uppfyller de globala hållbarhetskraven i FN:s Global Compact-program. ESG står för ”environmental, social and governance”, det vill säga miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning.
– De flesta företag presterar riktigt bra men vi ser att ungefär tre procent fortfarande har en bit kvar för att nå målen. Vi för en dialog med de få företag som fortfarande har problem att nå ända fram, säger Kristine Birk Wagner, Head of Underwriting på If Industri.
If lanserade initiativet hösten 2021 för både nya och befintliga företagskunder. Ifs mål är att ta ansvar för att påverka sina kunder att arbeta mer hållbart och att anpassa sin strategi om utvärderingen visar att det är nödvändigt. Utifrån resultatet kan If också peka på de områden där ett företag behöver förbättras.
Förbättringar och några avslut
Kristine Birk Wagner berättar att initiativet har uppmärksammats mer än vad If hade räknat med.
– Vi har sett ett stort stöd för det här initiativet, både på branschnivå och i vår dialog med kunderna. Våra kunder accepterar fullt ut att det ställs krav och de flesta reagerar positivt, säger hon.
Sedan starten hösten 2021 har 677 företagskunder utvärderats och har därefter fått ett ESG-betyg.
• 19 ärenden har skickats på remiss och bedömts av ESG-bedömningsteamet.
• Fem kunder förbättrade sitt betyg och är därför inte längre remissärenden.
• Ett företag har erhållit villkorligt godkännande.
• Två kunder kommer att nekas försäkring vid nästa förnyelse, om inte deras ESG-betyg har förbättrats.
De aktuella företagen är verksamma inom flera olika branscher, som telekommunikation, säkerhet, energi och teknik.
Önskad effekt
Angående bakgrunden till initiativet förklarar Ifs koncernchef Morten Thorsrud:
– Vi tror att vi alla är en del lösningen som vår värld behöver. Vi använder vår position och vår kompetens för att stödja våra kunder, och vid behov hjälper vi gärna till genom att driva dem mot en mer hållbar strategi och verksamhet, säger han.
– Vi tar vårt deltagande i FN:s Global Compact på allvar och arbetar aktivt för att implementera mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljöskydd och antikorruption i all vår affärsverksamhet.
Från Ifs sida är man väldigt nöjd med resultatet, särskilt den attityd och vilja att utvecklas som kunderna visat.
– Detta är precis i linje med våra ambitioner när vi implementerade initiativet, säger Kristine Birk Wagner, Head of Underwriting på If Industri.
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seBilder
Om
If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.
If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Flest antal sjukskrivningar på grund av stress på två decennier – se regionala siffror19.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan början av 2010-talet har antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökat. I slutet av förra året var antalet sjukskrivna till följd av stress högre än på nästan två decennier, visar statistik från Försäkringskassan. – Arbetsgivare måste bli bättre på att skapa en hållbar arbetsmiljö, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.
Stenskottssäsongen är här – så stor är risken att drabbas i din region13.3.2025 09:48:57 CET | Pressmeddelande
Under våren ökar risken för stenskott och glasskador på vindrutan. En sammanställning från If visar att risken för att drabbas av stenskott under bilkörningen varierar stort beroende på var i landet man bor. – Gotlänningar löper minst risk att få rutan förstörd av grus och sten, trafikanter runt Stockholm och Uppsala är värst drabbade, säger If:s motorexpert Johan Granholm.
If varnar för ökat antal fysiska bedrägerier mot äldre19.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Ett flertal If-kunder har den senaste tiden utsatt för fysiska bedrägerier där gärningspersonerna gör hembesök och utger sig från att komma från bland annat If. De drabbade kunderna är främst äldre personer. – Vi vill understryka att varken vi eller andra seriösa aktörer gör hembesök på det sätt som sker i dessa fall, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If.
Backventil den mest hållbara åtgärden enligt unikt forskningsprojekt18.2.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Tillsammans med forskningsinstituten CICERO och IVL Svenska Miljöinstitutet har If låtit undersöka hur hållbara olika åtgärder är för att skydda hem mot extrem nederbörd och för att förebygga skador. Analysen visar att backventilen är den åtgärd som mest sannolikt både minskar kostnader och utsläpp.
If uppmanar till försiktighet under sportlovet – knäskador ökar markant13.2.2025 14:13:28 CET | Pressmeddelande
Under sportlovet ökar risken för skador, för såväl barn som vuxna. Några av de vanligaste skadorna under perioden, enligt Ifs skadestatistik, är snedvridet knä och fraktur på knä eller ben. – De flesta av oss ställer sig på ett par skidor endast ett fåtal gånger per år, så var rädd om dig och överskatta inte din förmåga, säger Ifs personskadechef Jenny Grimstig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum