Handelns framtidsförväntningar stiger från låga nivåer

Det generella ekonomiska läget fortsätter att försvåra för svenska handelsföretag. Och Handelsbarometern för maj månad visar på att den dystra trenden, med negativa framtidsförväntningar, fortsätter. Svenska handlare har nu i över ett års tid haft negativ syn på den närmsta framtiden, utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.
- Vi är givetvis glada över att fler handlare nu upplever lite medvind. Anledningarna till detta är flera, men givetvis spelar vårens ankomst en stor roll. Därutöver väntar också för handeln student och midsommarfiranden, vilket brukar generera ökad omsättning. Vi hoppas givetvis att så även är fallet i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Partihandelns utmaningar kvarstår
Partihandelns utmaningar består. Konkurrensen är hård och den svaga kronkursen innebär ett stort problem för delbranschen. Trots detta stiger partihandlarnas framtidsförväntningar från låga nivåer. En ökning av indikatorvärdet med 3,1 enheter medför att månadens resultat blir 78,2.
- Partihandelns utmaningar kvarstår. Handeln är en importerande bransch och partihandeln gör majoriteten av inköpen i andra valutor, så den svaga kronkursen är en av anledningarna till att partihandlarnas pessimism kvarstår, säger Sofia Larsen.
Butikshandeln tror på ökad försäljning
Butikshandeln är den delbransch som ökar mest i månadens Handelsbarometer. Maj månads ökning på 4,7 enheter innebär att indikatorvärdet landar på 76,6, vilket dock fortsatt är lägst bland delbranscherna.
- Det är framför allt dagligvaruhandeln som driver butikshandelns uppgång denna månad. Viktiga försäljningsperioder stundar och särskilt midsommar är viktig för dagligvaruhandeln. Förra året ökade merförsäljningen med cirka 1 miljard under midsommarveckan och det är dessutom då man passar på att ta in sommarpersonal, säger Sofia Larsen.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelns framtidsförväntningar lyfte inte i november27.11.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Inget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Nu går branschen in i julhandeln, som är av yttersta vikt för många handlare runt om i landet.
Svaga siffror för e-handeln i oktober21.11.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober månad skattar e-handelns omsättning till 10,8 miljarder kronor. Det är en minskning med 8 procent jämfört med oktober 2022 och det kan konstateras att höstens försäljningsutveckling hittills har varit mycket svag.
Pressinbjudan: E-handelsnavet Kalmar i fokus under Black Week – Svensk Handels VD besöker Nordic Nest den 21 november16.11.2023 10:25:17 CET | Pressinbjudan
Kalmar har de senaste åren vuxit fram som ett av de viktigaste e-handelsnaven i Sverige. Branschen skapar såväl jobb som skatteintäkter och ett exempel på detta är inredningsföretaget Nordic Nest, som nu är en av Kalmars största privata arbetsgivare. Svensk Handel och Kalmar Science Park bjuder in till pressträff i Nordic Nests lokaler på tisdag 21 november kl 14.00.
Black Week fortsätter att skapa stort intresse bland konsumenterna13.11.2023 16:08:44 CET | Pressmeddelande
En av handelns viktigaste försäljningshögtider står inför dörren. Black Week anordnas den 20–26 november, och drygt fyra av tio planerar att göra inköp under veckan. Totalt bedöms årets Black Week omsätta omkring 8,7 miljarder kronor. I år kommer rekordmånga även att passa på att göra julklappsköp under veckan, visar en ny undersökning från Svensk Handel.
Gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad13.11.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Näringslivsorganisationer med närmare 18 000 medlemsföretag och över 180 000 anställda verksamma i Stockholm har tagit fram en gemensam konsekvensanalys rörande ett införande av miljözon klass 3. Konsekvensanalysen har överlämnats till berörda politiker och tjänstemän som ett underlag i beslutsprocessen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum