Fem av tio svenskar kämpar med att göra bra val för miljön
Sju av tio svenskar säger att de är måna om vad de som personer kan göra för att skydda miljön och hälften uppger att de att försöker leva på ett sätt som inte ska belasta miljön. Det visar en ny undersökning utförd av undersökningsföretaget Ipsos, för Svanens räkning.
En övervägande majoritet säger att de återvinner sitt avfall och slänger mindre mat, medan betydligt färre uppger att de äter mindre kött, drar ner på flygresor eller köper begagnade varor.
Bara ungefär hälften av svenskarna anser att de val, som de gör som konsumenter gällande miljön, har betydelse.
– Det är oroande att så många underskattar vikten av sin egen konsumtion, men det är positivt att vi människor vill göra något åt vår egen miljöpåverkan. För även små miljövinster betyder mycket när de summeras. . Våra positiva miljöval gör det också lönsamt för de företag som är bäst på att arbeta med miljö och på det viset driver vi hela marknaden i rätt riktning. Jag har dock full förståelse för att miljömässigt mer hållbara val kan vara krävande. Det måste nu bli lättare för konsumenterna att göra bättre miljöval, säger Anna Linusson, VD på Miljömärkning Sverige/Svanen.
Samhälle för köp och släng hindrar hållbar livsstil
Fem av tio svenskar anser dock att de känner ett ansvar som att välja produkter som är bra val för miljön. Men det finns fortfarande flera saker som hindrar dem från att göra just detta. Majoriteten, 55 procent, tycker att det är svårt att veta vilka produkter som är bättre val för miljön, och sju av tio menar att företag ofta överdriver hur bra för miljön deras produkter är.
Samtidigt lever vi ett köp- och slängsamhälle. Så många som 75 procent tror att många produkter är medvetet designade för att ha en kort livslängd och nästan lika många, 74 procent, har upplevt att det är billigare att köpa nytt än att reparera. Många har också upplevt att det är svårt att veta vart de ska vända sig för att reparera, eller att det inte gått att hitta reservdelar.
– Som det är nu krävs det extra krafttag för att hitta produkter som är bättre val för miljön och att reparera det man redan har. Greenwashing sätter dessutom käppar i hjulet eftersom folk vilseleds till att köpa mindre bra produkter. Om vi ska få fart på den gröna omställningen måste en mer hållbar livsstil prioriteras nu, säger Anna Linusson.
Oberoende märkningar gör det enklare
Sex av tio anser att det är av avgörande betydelse att märkningssystemen är objektiva och oberoende av de produkter de märker. Och lika många litar på att en Svanenmärkt produkt är ett bra val för miljön.
– Väljer du att köpa en Svanenmärkt produkt kan du vara säker på att en oberoende tredje part har granskat produkten utifrån några av världens strängaste klimat- och miljökrav. Svanenmärkningen är svår att få för företag, men lätt att välja för oss konsumenter och upphandlare, fortsätter Anna Linusson.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i juli-augusti 2022 av IPSOS Norge. Undersökningen omfattar mer än 5400 intervjuer från Island, Norge, Sverige, Finland och Danmark, varav 1285 i Sverige, bland representativt urval bland konsumenter som är 16 år eller äldre, viktade efter kön, ålder och region. Undersökningen genomfördes på nationella språk och enligt metodstandarderna för webbenkäter.
Svanens nya nordiska kampanj stöds med medel från Nordiska Ministerrådets projekt "Hållbar livsstil".
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Nya CSRD-reglerna – Svanen förenklar städföretagens rapportering12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny analys visar att Svanens krav för städtjänster underlättar företagens rapportering av hållbarhetsdata enligt Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD. År 2025, ska företag rapportera hållbarhetsdata för 2024.
Nya krav på fastighetsdrift kan minska klimatavtrycket25.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu är det möjligt att Svanenmärka fastighetsdrift, vilket kommer att ge fastighetsägaren ett verktyg för en effektiv fastighetsdrift och för att minska klimatavtrycket.
Mindre klimatavtryck med Svanenmärkt e-handelstransport15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny analys visar att klimatavtrycket för e-handelstransporter skulle kunna minska med minst 41 % i Sverige. Det tack vare Svanens krav, som bidrar till omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Resultatet av analysen presenteras idag tisdagen 15 oktober vid Sustainable Living Summit, som arrangeras av Nordregio i Stockholm.
Hälften av de nordiska konsumenterna har berövats natur19.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Miljöförstöring och klimatförändringar leder till att varannan nordbo har förlorat för dem viktig natur. Nordens konsumenter är villiga att göra uppoffringar i sin livsstil för att bidra till att återställa naturen. Men de hindras av greenwashing och köp- och släng-ekonomi. De vill att företag och politiker ska agera för att göra det enkelt att välja rätt.
Gör skillnad för klimatet med träningströjan29.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Om alla som sprang Blodomloppet hade valt en Svanenmärkt träningströja så skulle det spara in 21 ton CO2-eq. Svanen ställer krav på att syntetfiber i polyesterplagg ska vara återvunna, i syfte att minska resursanvändningen och växthusgasutsläppen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum