Sveas e-handelsindikator visar: Bromsad tillväxt för landets e-handlare

I Svea Banks senaste e-handelsindikator, som besvarats av 502 e-handlare, svarar drygt 36 procent att tillväxten varit svag under årets tre inledande månader. 25 procent svarar att den helt uteblivit. Prognosen för de kommande tre månaderna – april, maj och juni, ser näst intill oförändrad ut. 42 procent tror på en svag tillväxt under kvartalet, medan 21 procent tror att tillväxten kommer utebli. Endast 27 procent av e-handlarna tror på stark eller mycket stark tillväxt.
När e-handlarna jämför med det andra kvartalet under föregående år tror nu 21 procent att försäljningen kommer vara sämre i år. Ungefär 38 procent av e-handlarna tror att försäljningen kommer vara ungefär samma som förra årets. 24 procent är optimistiska och tror att den kommer bli bättre i år.
Svenskarnas försämrade ekonomi har störst påverkan
Enligt e-handlarna är det framför allt försämrad ekonomi bland hushållen som kommer påverka tillväxten negativt. Det uppger 67 procent. Även räntehöjningar och inflation tros ha stor inverkan enligt 59 procent, vilket går hand i hand med att hushållsekonomin försämras. Likt föregående kvartal är det en del som även nu räknar med att de ökade energi- och bränslepriserna kommer bromsa tillväxten. Det uppger 38 respektive 33 procent.
– Att svenskarnas konsumtion minskar till följd av försämrad ekonomi ger självklart ett tydligt avtryck på e-handlarnas tillväxt och försäljning. Det senaste året har varit en stor omställning från pandemiåren då e-handeln gick spikrakt uppåt. Många måste nu lägga om sin verksamhet och sina prioriteringar för att ta sig igenom den här tuffa tiden, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
God kundservice och effektiv marknadsföring tros stärka tillväxten
E-handlarna spår däremot att god kundservice och effektiv marknadsföring kommer vara det som påverkar tillväxten mest positivt under andra kvartalet. Det uppger 36 procent respektive 30 procent. Många tror även att en ökad efterfrågan, förbättrad ekonomi och sänkt ränta och inflation kommer bidra positivt till e-handeln under kommande månader.
Likt det första kvartalet har många e-handlare utökat marknadsföringen i sociala medier för att förbereda sin e-handelsbutik inför årets andra kvartal, det uppger nämligen 40 procent. Att utforma nya kampanjer och erbjudanden samt att sökoptimera sin e-handelsbutik är också vanliga strategier. Detta uppger 37 respektive 28 procent.
– Vi ser tydligt att det i tuffare ekonomiska tider fortsätter vara viktigt med marknadsföring i sociala medier. Vi ser också att god kundservice är ett växande fokus. Konkurrensen är hård just nu och en bra köpupplevelse med tillhörande god service är numera livsviktigt för att vinna konsumenten, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Här är branscherna som kommer gå bäst under Q2 enligt e-handlarna:
1. Begagnat/vintage (1*) 25%
2. Byggvaror/trädgård (10) 23%
3. Livsmedel (2) 18%
4. Sport/fritid (6) 8%
5. Tjänster (5) 4%
*Placering i e-handelsindikatorn Q1 2023 inom parentes.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Bilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Black Friday ökar i omsättning – fler men lägre rabatter präglar rean27.11.2023 09:58:53 CET | Pressmeddelande
Omsättningen under Black Friday ökar trots, eller tack vare, en större prismedvetenhet bland konsumenter. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Samtidigt minskar e-handelsförsäljningen under den längre Black Week-perioden med 2,2 procent jämfört med i fjol, medan Black Friday som enskild dag ökar med 2,4 procent.
Nya undersökningar om Black Friday visar: E-handeln möter inte konsumenternas förväntningar23.11.2023 14:24:27 CET | Pressmeddelande
Årets mest intensiva shoppingperiod har startat – Black Friday och julhandeln. En tredjedel av e-handlarna planerar att ta fram Black Friday-erbjudanden men ännu fler kommer att avstå. Samtidigt är intresset bland konsumenter större än någonsin. Merparten av kvartalets shoppingbudget väntas gå till köphögtiden och fler kommer nyttja rabatterna. Det visar Svea Banks E-handelsindikator och Prisjakts Konsumentkompass, som ställt frågor till både e-handlare och konsumenter.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202320.11.2023 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Det senaste året har varit tufft för landets e-handlare. Inflationen och räntan har stigit, konkurrensen har ökat och hög omsättning har varit svårt att bibehålla. Men det finns företag som trots förutsättningarna vuxit under året. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Förvaltningsrätten ger Svea rätt mot Finansinspektionen14.11.2023 11:39:36 CET | Pressmeddelande
Förvaltningsrätten slår fast att Svea Bank följer konsumentkreditlagen och upphäver Finansinspektionens tidigare beslut att ge Svea en anmärkning förenat med en sanktionsavgift.
Marknadsföring, datahantering och kundtjänst: Här ser svenska företag störst fördelar med AI27.10.2023 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen av artificiell intelligens har exploderat de senaste åren. Men hur ställer sig svenska företag till att använda AI? I Svea Banks nya undersökning framgår det att fler är positivt inställda till AI jämfört med tidigare och drygt var tredje företag överväger att integrera tekniken i verksamheten. Samtidigt uttrycker en tredjedel oro över säkerhetsrisker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum