Krister Henriksson på landsomfattande turné med Riksteatern

Nobelprisbelönta Eugen O’Neills klassiker Lång dags färd mot natt åker på turné i hela Sverige säsongen 2024 och 2025. I rollerna som det dysfunktionella paret Tyrone ser vi stjärnparet Krister Henriksson och Grynet Molvig.
Foto: Mats Bäcker

Min favispjäs å drömensemble på turné! Vi ses va?!, säger Krister Henriksson.

Lång dags färd mot natt är ett självbiografiskt drama om smärtsamma, alkoholdränkta uppgörelser mellan fadern, modern och sönerna hemma hos familjen Tyrone. Produktionen turnerar med Riksteatern under säsongen 2024 och 2025 och regisseras av Eva Dahlman.

Foto: Mats Bäcker

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.