Schibsted

Nicklas Hermansson till Aftonbladet

Dela
Medieveteranen och framtidsspanaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. ”Vår uppgift är att förklara världen för publiken och göra den mer begriplig. I de här frågorna finns det ingen som gör det bättre än Nicklas”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
NomoFomo-grundaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
NomoFomo-grundaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Den digitala utvecklingen går i en rasande takt, inte minst sedan artificiell intelligens tog världen med stormsteg. 

Nicklas Hermansson kommer från och med i slutet av juni att skriva kolumner, podda och göra tv om utvecklingen, för att kunna ge Aftonbladets läsare och lyssnare den absolut bästa förståelsen för den omvälvande samhällsutvecklingen.

– Det går fort nu. AI-revolutionen sköljer över oss och våra liv automatiseras i realtid framför våra ögon. Varje dag påverkas en ny bransch på ett helt nytt sätt, men vad betyder det för den enskilde individen? Jag har vigt mitt liv till att identifiera trender och innovationer som formar framtiden. Och jag är särskilt besatt av att ta reda på hur vår relation till teknik och robotar kommer att förändra världen från grunden. Att få göra det tillsammans med Skandinaviens största tidning och deras läsare är en stor ära, säger Nicklas Hermansson.

Nicklas Hermansson har en mångårig bakgrund i mediebranschen som bland annat tv-chef på Aftonbladet och på Bonnier News Local-ägda Mittmedia. Han driver sedan några år tillbaka den egna plattformen NomoFomo och är en av branschens mest anlitade talare inom framtids- och digitaliseringsfrågor.

– Det är en omfattande förändring som pågår och vi vill både utveckla Aftonbladet men också guida våra läsare i den. Nicklas är perfekt för det, han kan förklara svåra tech-frågor på ett enkelt sätt , säger redaktionschef Karin Schmidt.

Förutom en satsning på att bevaka AI-utvecklingen redaktionellt har Aftonbladet den senaste tiden rullat ut flera verktyg baserat på den nya tekniken. Det senaste är AI-genererade artikelsammanfattningar, som lanserades skarpt i slutet av maj.

Nicklas Hermanssons första kolumn publiceras strax före midsommar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nicklas Hermansson, tillträdande framtids- och digitaliseringskolumnist. Telefon: 070-476 90 53. E-post: nicklas@nomofomo.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

NomoFomo-grundaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
NomoFomo-grundaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye