SAS avvecklar flygtrafiken mellan Kalmar och Stockholm Arlanda

Efter sextiosex år, varav cirka hälften i Linjeflygs regi, avvecklar SAS nu flygtrafiken mellan Kalmar Öland Airport och Stockholm Arlanda. Trafiken upphör från och med den13 augusti i år. Bakgrunden till beslutet är enligt SAS svag lönsamhet på linjen.
Foto Joachim Grusell

Ronny Lindberg, VD på Kalmar Öland Airport konstaterar:

Det är med tungt hjärta vi tagit emot det här beskedet från SAS. Linjen har varit stommen i vår verksamhet sedan 1957. Det här är naturligtvis ett tufft scenario för flygplatsen och flygplatsbolaget, men de som drabbas hårdast är näringslivet och de resenärer i vår region som har ett faktiskt behov av att kunna ta sig snabbt till och från långväga marknader, såväl inom som utanför Sverige.Vi står nu inför en helt ny verklighet. Men när en dörr stängs så öppnas ofta en annan och det är nu vårt uppdrag att vända på varje sten för att utveckla vårt nuvarande utbud och söka nya lösningar som optimerar tillgängligheten för vår region.

Kalmar Öland Airport har redan påbörjat arbetet att tillsammans med de andra trafikerande flygbolagen se över möjligheterna att i närtid utöka tillgängligheten såväl mellan Kalmar och Stockholm med BRA, som för det internationella resandet till Frankfurt, med Air Dolomiti, Lufthansa Group.

BRA har i dag aviserat att de kommer kunna presentera en utökad tidtabell från Kalmar för att snabbt möta marknadens behov till och från Stockholm och vidare inrikes.

För oss är Kalmar en väldigt viktig region och vi jobbar nu med att uppdatera tidtabellen för att säkerställa att vi har en bra produkt för alla som vill och behöver resa till Stockholm eller vidare inrikes via Stockholm Bromma. Vi tror att det finns stor potential i marknaden och att vi nu ökar vår produktion i Kalmar ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi om att vara Sveriges inrikesflygbolag, som knyter samman landet via Stockholm Bromma. Vi ser fram emot att välkomna både nya och återkommande kunder välkomna ombord; säger Jimmie Bergqvist Affärsutvecklingschef på BRA.

Information från SAS:
Passagerare vars resa påverkas kommer att kontaktas av SAS. För vidare frågor hänvisas till SAS enligt nedan:

Media:
press@sas.se